• RECENZJE/REVIEWS

  • WYWIADY/INTERVIEWS

(Gratislavia 2009) Mali Powstańcy- lekka gra, wbrew tematyce

Gra Mali Powstańcy przenosi gracza do czasów Powstania Warszawskiego. Inspiracją gry było funkcjonowanie harcerskiej Poczty Polowej, jaka działa w trakcie powstania 1944 r. Gra polega na dostarczaniu rozkazów w różne miejsca na obszarze lewobrzeżnej Warszawy. Każdy gracz ma trzyosobowy zastęp harcerzy, przy czym postacie działają osobno. Można grać w wersję uproszczona Małych Powstańców lub zaawansowaną ; skupię się na wersji zaawansowanej, gdyż pozwala ona wykorzystać w pełni możliwości tego tytułu.


Mechanika gry jest ciekawa. Najpierw są ciągnięte 2 ( lub jedna) karty rozkazu. Rozkaz ma wartość punktową, miejsce pobrania rozkazu i miejsce dostarczenia. Gracz steruje trzema powstańcami. Oryginalne jest to, że ruch wynikający z karty ruchu można podzielić na 2 czy 3 postacie ( własne). Każdy gracz ma komplet 5 kart ruchu. Zaskakujące jest to, że do wyboru pierwszego gracza na początku każdej tury służy mechanizm licytacyjny. Każdy gracz wybiera kartę, jaka chcesz zagrać w turze, kładzie ja zakrytą, a następnie jednocześnie te karty są odsłaniane. Osoba, która zadeklarowała kartę z najmniejszą ilością ruchu zaczyna.
Ducha rywalizacji dodają karty sekretnych celów ( np. dostarcz najwięcej rozkazów do Czerniakowa). Mają one wartość punktową i podobnie jak karty rozkazów dostarczone przez gracza liczą się do zwycięstwa (sumujemy punkty z kart rozkazów i sekretnych celów) . Warunkiem zwycięstwa jest zdobycie najwięcej ilości punktów.
Mali Powstańcy są grą rywalizacyjną, ale mają również mechanizm wymuszający współpracę między graczami. W tym momencie dochodzimy do warunków przegranej. Związane z tym są karty rozkazu. Karty te poruszają po specjalnym torze ( w grze zaawansowanej ma on 4 pola). Co turę rozkazy przesuwają się o jedno pole. Gdy jakiś rozkaz nie zostanie dostarczony w ciągu 4 tur, jest usuwany z gry, a na planszy pojawia się żeton czołgu. Żeton blokuje jedną trasę do docelowej lokalizacji, jaka była na karcie rozkazu. Jeśli następny rozkaz nie zostanie dostarczony do tej samej dzielnicy, to ta dzielnica upada i powstańcy nie mogą nią przechodzić. Jeśli upadnie określona liczba dzielnic, to oznacza koniec gry i przegraną wszystkich graczy. Dlatego czasem warto umówić się, jakie rozkazy jaki gracz dostarczy, aby uniknąć upadku dzielnicy.
Mali Powstańcy to łatwa do opanowania, szybka gra, która daje jednak spore możliwości kombinowania. Zmusza też gracza do dbania nie tylko o własne interesy ( zdobywanie punktów), ale również o wspólne cele- ratowanie dzielnic przed upadkiem.

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s

%d blogerów lubi to: