• RECENZJE/REVIEWS

  • WYWIADY/INTERVIEWS

Piaski Al-Kalim (Runebound w pustynnej odsłonie) – recenzja

Piaski Al- Kalim są dodatkiem odpowiednim dla graczy, dla których przygody z podstawowego Runebounda przestały być wyzwaniem. Piaski oferują zupełnie nowe karty przygód (trudniejsze niż podstawowe), nowe lokalizacje, inne warunki zwycięstwa.

MAPA

Dodatek zawiera mapę, którą należy położyć na mapie gry podstawowej. Nowa mapa zawiera nowe typy terenu, np. pustynie, kaniony, więc symbole na kościach ruchu należy odczytywać inaczej (tylko drogi nie zmieniają znaczenia). W świecie Piasków Al- Kalim nie ma lasów – czy ktoś w ogóle widział las na pustyni? Jeśli ktoś się upiera, że widzi las (bo taki symbol wypadł na kości ruchu), to oznacza, że widzi fatamorganę. Taki bohater otrzymuje żeton zmęczenia. Oprócz nieistniejących lasów gracz może zobaczyć legendarne, tajemnicze miasta, które, co prawda, są materialne, ale za to pojawiają się nagle i również nagle mogą zniknąć.

PRZYGODY I POZIOM TRUDNOŚCI

Piaski są trudne i niebezpieczne… Gracz wybiera co turę, czy podróżuje dniem (otrzymuje jeden żeton zmęczenia) czy nocą (jest to ryzykowne, bo potwory zazwyczaj są w nocy silniejsze).W Piaskach w ogóle nie używamy kart przygód z gry podstawowej; nowe karty przygód są w kolorach zielonym, żółtym, niebieskim i czerwonym. Jest to rozwiązanie takie samo, jak w grze podstawowej, ale poziom trudności wyzwań z dodatku wydaje się większy. Zwłaszcza potwory z kart zielonych są wyraźnie trudniejsze w stosunku do gry podstawowej . Z tego powodu początek gry jest trudny dla gracza – jeśli szybko nie zdobędzie dobrej broni lub sprzymierzeńca, to będą go zabijały zielone wyzwania, a wtedy ciężko o rozwój postaci. Przy pechowym początku, gdy postać zginie kilka razy, straty do współgraczy są właściwie nie do odrobienia. Podobną sytuację mamy również w wersji podstawowej gry, ale w rozgrywce z dodatkiem jest dużo łatwiej o pechowy początek. Oczywiście, dla części graczy jest to zaleta, że od pierwszej tury rozpoczynają się mordercze walki. Należy pamiętać, że dodatek jest głownie dla tych graczy, którzy znudzili się grą podstawową i oczekują, że dodatek będzie wyzwaniem.

CEL GRY

Celem gry jest pozyskanie czterech legendarnych przedmiotów; jest kilka kategorii przedmiotów i do zwycięstwa potrzebujemy czterech przedmiotów, ale każdy musi być z innej kategorii. Aby zdobyć pierwszy przedmiot musimy najpierw pokonać zielone wyzwanie. Następnie należy przeprowadzić fazę opowieści, wybrać przedmiot, wykonać to, co jest napisanie na jego karcie (np. zdać jakieś testy w określonym miejscu). Oczywiście, potrzebujemy parę tur, aby zdobyć przedmiot. Prawo do próby zdobycia drugiego legendarnego przedmiotu uzyskujemy, gdy pokonamy żółte wyzwanie. Analogicznie trzeci przedmiot wymaga pokonania niebieskiego wyzwania, a czwarty – czerwonego. W przeciwieństwie do podstawowego Runebounda, w Piaskach pokonanie czerwonego wyzwania nie jest celem, a jedynie środkiem do celu. Jest to ciekawy pomysł, ale wymaga on więcej czasu – aby pokonać określone wyzwanie musimy przecież na tyle rozwinąć postać, aby miała ona szanse z przeciwnikiem z karty.

CIEKAWE ROZWIĄZANIA

W Piaskach znajdujemy elementy, które sprawiają, że rozgrywka jest nieprzewidywalna.
-Burza piaskowa – żeton burzy zakrywa miasta i inne tereny, nawet takie, na których są żetony przygód; bohaterowie nie mogą udać się na obszary zakryte burzą. Pewne wydarzenia sprawiają, że burza się przesuwa.
-Legendarne miasta- pojawiają się nagle, gdy wszystkie już będą na planszy, to mogą nagle zniknąć. Mają one specjalne właściwości; Miasto Wiary leczy postacie, Miasto Chmur pozwala przesunąć bohatera na dowolne pole, a Miasto Snów umożliwia podejrzenie pięciu wierzchnich kart talii handlu.
W świecie nieprzewidywalnych rzeczy i niebezpieczeństw istnieją również takie elementy, które pomagają bohaterowi:
-żeton wielbłąda jucznego-pozwala przesunąć bohatera o jedno pole na dowolny teren,
-żeton bukłaka-anuluje rany i zmęczenie bohatera i jego sprzymierzeńców,
-żeton ekwipunku pustynnego-daje premię +3 do testów umiejętności ( po rzucie kostkami).
Ciekawym rozwiązaniem jest istnienie fazy opowieści. Gdy gracz nie odbędzie fazy przygody (to znaczy nie walczy z wyzwaniem) to musi odbyć fazę opowieści. To jest raczej ułatwienie dla gracza- gdy kości ruchu nie pozwalają na dotarcie do żetonów przygody, to gracz nie traci tury, ale może np. wziąć kartę legendarnego przedmiotu.
Podsumowując, Piaski Al- Kalim to idealne rozwiązanie dla miłośników gry Runebound- nie tylko rozwija grę podstawową, ale również bardzo zmienia rozgrywkę, nie psując przy tym klimatu gry.

PLUSY:

-bogactwo nowych elementów (mapa, karty wyzwań, sprzymierzeńcy, legendarne przedmioty),

-nowy cel gry,

-solidne wykonanie elementów,

-szata graficzna na wysokim poziomie.

MINUSY:

-trochę zbyt silne zielone wyzwania,

-długa rozrywka.

______________________________

Ocena ogólna       

Ocena ogółem 5/6

5/6

 Grafika/ Jakość     

Grafika/Jakość 5/6

5/6

 Grywalność            

Grywalność 5/6

5/6

 

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s

%d blogerów lubi to: