• RECENZJE/REVIEWS

  • WYWIADY/INTERVIEWS

Arkham Horror- królowa gier przygodowych

Na początku zdradzę, że Arkham Horror posłużyła do stworzenia skali ocen gier na blogu – jako ideał zasługujący na najwyższe noty.

Gra urzeka klimatem. Gracze wcielają się w mieszkańców miasteczka Arkham (Stany Zjednoczone, rok 1926). W miasteczku dzieją się przerażające rzeczy – w różnym miejscach otwierają się bramy do innych światów, z których wychodzą potwory. Do walki z potworami staja postacie różnych profesji, w różnym wieku. Gracz ma do wyboru 16 bohaterów, a każdy z nich ma swoja historię, różne umiejętności, różną wytrzymałość fizyczną (Stamina) i psychiczną (Sanity). Bohater może nie wytrzymać horroru, jaki dzieje się na jego oczach i trafia wtedy do szpitala dla obłąkanych (Asylum); natomiast, gdy postać odniesie zbyt dużo ran fizycznych, to udaje się do szpitala St. Mary.


Aby ocalić Arkham, a przy okazji własne życie, bohaterowie muszą zrobić jedną z dwu rzeczy:

  • pozamykać wszystkie bramy do innych światów,
  • pokonać Przedwiecznego.

Jest istota wielkiej mocy, która w trakcie rozgrywki śpi. Za każdym razem, gdy w Arkham otwiera się nowa brama, to na karcie Przedwiecznego należy położyć żeton. Gdy karta się zapełni, to Przedwieczny się budzi.

Na obszarze Arkham znajdują się lokalizacje, które mogą pomóc nam w walce o miasteczko, np. sklepy, w których kupimy sobie broń (fizyczną lub magiczną), budynek, w jakim wynajmuje się sprzymierzeńców. Ważną pomocą są żeton wskazówki (pojawiają się w różnych lokalizacjach) – umożliwiają one nam przerzucenie kości, pieczętowanie bram. W każdej lokalizacji bohatera mogą spotkać przygody, miłe lub nieprzyjemne, w zależności od wyciągniętej przez gracza karty spotkań.

Jak wspomniałam, można wybrać dwie drogi zwycięstwa – albo pozamykanie bram lub walka z Przedwiecznym. Aby zamknąć bramę, bohater musi udać się do lokalizacji, w której jest brama. Jeśli w bramie jest potwór, to bohater musi z nim walczyć.

Do walki używamy kości sześciościennych . Kluczowym pojęciem jest „sukces” – oznacza on wynik „5” lub „6” na kości. Na początku walki bohater musi zdać test poczytalności; poziom trudności jest ustalony na żetonie potwora. Potem następuje walka w dosłownym znaczeniu tego słowa – do pokonania potwora potrzebujemy tylu sukcesów, jaka jest jego wytrzymałość. Aby zamknąć bramę, bohater musi przez nią przejść i przenieść się do innego świata. Tam postać ma spotkania, pozytywne lub negatywne, w zależności od wyciągniętej karty. Po przeżyciu paru przygód w innym świecie, bohater wraca do Arkham i może zamknąć bramę.

Gracze mogą dojść do wniosku, że kluczem do zwycięstwa nie zamykanie bram, ale przygotowanie do walki z Przedwiecznym. W takim wypadku bohaterowie będą głównie przesiadywać w sklepach, aby pozyskać jak najlepszą broń. Zamykanie bram będzie więc służyło tylko do kontrolowania sytuacji (aby przeciwnik nie obudził się zbyt wcześnie) i jako waluta do kupowanie sprzymierzeńców.

Arkham Horror ma wspaniały klimat przygody i horroru. Bohater nigdy nie wie, co go spotka… niespodziewanie na jego drodze może się pojawić potwór lub brama, która go wciągnie do innego świata. Ważne jest to, że kart spotkań jest tak wiele, że w czasie rozgrywki gracz nie trafi na tą sama kartę. Klimatu niepewności i horroru dodaje horror track – w trakcie rozgrywki po tym torze przesuwa się żeton; gdy poziom terroru jest wysoki, to po kolei są zamykane sklepy w miasteczku, co utrudnia mocno grę.

W klimat gry doskonale wpasowuje się mechanika, opierająca się głównie na rzutach kościami. Gracz nigdy nie wie, jak skończy się jego przygoda – decyduje los.

Aby przetrwać w niepewnym, niebezpiecznym świecie, bohaterowie muszą współpracować. Przede wszystkim powinni razem wybrać taktykę (zamykanie bramy czy przygotowanie do walki z przedwiecznym) . Bohaterowie mogą też pomagać sobie przekazując sobie broń czy pieniądze.

Ogromną zaletą gry jest bogactwo elementów. W pudełku nie hula powietrze, ale jest ono wypełnione po brzegi kartami (189), żetonami i innymi elementami. Wszystkie elementy są solidnie wykonane, a grafiki urzekają pięknem.

W grze odnajdujemy parę szczególnie ciekawych rozwiązań. Jeden z graczy może dostać zastępcą szeryfa Arkham; to stanowisko daje nieograniczony ruch w miasteczku (samochód) i pistolet. Następnym oryginalnym rozwiązaniem jest możliwość uzyskania błogosławieństwa – dla pobłogosławionego gracza sukcesy na kościach to nie tylko „5” i „6”, ale również „4”. Bohater może również zostać przeklęty i wtedy sukcesem na kości będzie tylko „6”. Ciekawym, ale niebezpiecznym rozwiązaniem, jest możliwość uzyskania pożyczki w banku Arkham. Niebezpieczeństwo tego kroku polega na tym, że w sytuacji, gdy bohater nie może zapłacić raty pożyczki, to traci wszystkie przedmioty.

Arkham Horror ma ogromną grywalność. Rozgrywki różnią się od siebie, ponieważ jest kilku Przedwiecznych, a każdy wymaga innej taktyki. Gdy (po długim czasie) podstawowa wersja gry przestanie nam wystarczyć, to możemy dokupić sobie dodatek. Do wyboru mamy kilka dodatków, w tym takie, które mają mapę miejscowości sąsiadującej z Arkham (np. Dunwich). Arkham Horror jest wyśmienitą rozrywką na lata.

Plusy:

  • piękna grafika,
  • bogactwo elementów,
  • duża grywalność,
  • mroczny klimat,
  • kooperacja,
  • gra od 1 do nawet 8 osób.

Minusy:

  • długa rozgrywka.

Ocena ogólna:        

Ocena ogólna:  6/6

6/6

Grafika/ Jakość:      

Grafika/Jakość 6/6

6/6

Grywalność:           

Grywalność 6/6

6/6

Reklamy

Jedna odpowiedź

  1. MINUSY – duża ilość błędów w polskim tłumaczeniu powodująca czasem niejednoznaczność

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s

%d blogerów lubi to: