• RECENZJE/REVIEWS

  • WYWIADY/INTERVIEWS

Zen Garden – puzzle ze żwiru, piasku i kamieni

Kultura dalekiego wschodu i magia Orientu od lat fascynują mieszkańców kontynentalnej Europy. Szlachetni samurajowie i uwodzicielskie gejsze – czyż nie tak postrzegamy kultury dalekiej Japonii? H. Jean Vanaise sięga po temat ogrodów zen i tworzy z tego grę planszową pełną puzzli i orientalnych motywów. Czy polanie tej potrawy sosem rywalizacji pomoże czy zaszkodzi? Po odpowiedź zapraszam do recenzji.

 

Kafle w klimacie zen

Niskie drzewa, piasek, mała latarnia nad brzegiem morza – taki spokojny, klimatyczny, nieodparcie kojarzący się ze stereotypowym wizerunkiem Japonii widok ujrzymy na wieczku gry Zen Garden. Pudełko o podłużnej formie jest ciężkie, choć gabarytami niewielkie. W środku znajdziemy sporo drewnianych, kolorowych kosteczek. W płóciennym woreczku (który, niestety, nieco prześwituje) mieszczą wszystkie kartonowe kafle. Przepięknie ilustrowane, z naniesioną wyraźną i czytelną symboliką. Instrukcje (są dwie!) wykonano na dobrej jakości papierze. Pełne są ilustrowanych przykładów, nie brakuje również wariantów dodatkowych. Wszystko idealnie mieści się w pudełku, a jakość wykonania jest bardzo dobra.

Dwie gry w jednej

Zen Garden zawiera dwa warianty gry. Pierwszy jest odpowiedni  dla początkujących ( Zen Garden Rules) i przygotował goH. Jean Vanaise. Drugi wariant jest dedykowany już dla doświadczonych graczy i stworzony został przez Colemana Charltona ( o którym jednak próżno szukać informacji na pudełku).

Zen Garden Rules

Kafle w grze są dwustronne. Jedna z nich przedstawia wzór, który należy ułożyć, a druga prezentuje jeden z 4 typów terenu (woda, drzewa, skały i mech). Kafle wykładamy w ten sposób, aby tworzyły grupy (ten sam typ terenu) i mogą do siebie przylegać dowolnie (nie po skosie).  Obok 4 typów terenu występuje też latarnia, która stanowi swoistego jokera i może zastąpić każdy inny „krajobraz”. Celem zabawy jest ułożenie dwa razy tego samego wzoru (nieprzerwany ciąg  6 kafli tego samego terenu). Rozgrywkę rozpoczyna się z 3 kaflami na ręce i jednym jako wzór, który ukrywamy przed przeciwnikami.

W swojej turze gracze kolejno:

  • wykładają jeden ze swoich kafli, w ten sposób, aby stykał się z jednym wyłożonym już wcześniej lub aby zastępował jeden z wystawionych już żetonów latarni (jokera dostawiamy następnie obok innego sztonu w grze)
  • dociągają nowy kafel (losowo z woreczka)
  • odkrywają swój kafel-wzór (jeśli jest kompletny)

SONY DSC

Pierwszy gracz, który odsłoni swój wzór (ułożony jest co najmniej dwukrotnie na stole) otrzymuje 5 punktów. Następni uczestnicy zabawy mogą zyskać już tylko 4 punkty, a każda runda bez odkrytego wzoru kosztuje ich utratę jednego punktu. Można zdobyć dodatkowy punkt za grupę bez latarni oraz zgodność typów terenu wzoru i jednej z grup. Aż 4 punkty zdobędziemy jeśli stworzymy 3 grupy, a każda o innym typie „krajobrazu”.

Wariant rozszerzony oferuje nam możliwość… rozegrania serii gier i wyłonienie zwycięzcy plus 2 dodatkowe zmienione zasady punktowania. Niezbyt to odkrywcze.

Karesansui – japońskie ogrody skalne.

Po japońsku znaczy tyle co ogród suchego krajobrazu. Ogrody zen to miniaturowe obszary, otoczone ścianami, na które w całości można patrzeć z jednego punktu. Charakteryzuje je użycie skał, piasku i wykorzystanie przyciętych, często miniaturowych drzew i krzewów oraz różnego rodzaju instalacji wodnych. Okres Muromachi to czas rozkwitu japońskiej kultury i choć ogrody skalne były znane w Kraku Kwitnącej Wiśni o wiele wcześniej, to wtedy właśnie przypadała ich świetność. Karesansui były ściśle powiązane w tym czasie z rodzącą się filozofią zen. Największym ogrodem jest Ryōan-ji, który mieści się w Kyoto i zajmuje obszar bagatela 300 metrów kwadratowych. Obecnie ogrody skalne są bardzo modne i możemy ich inspiracje znaleźć w wielu przydomowych ogródkach.

SONY DSC

Ten wariant jest zdecydowanie najciekawszy z obu zaproponowanych. Szybki, dynamiczny, pozwala też na sporą dozę główkowania. Rozgrywkę można skończyć nawet w czasie niższym niż ten podany na pudełku. Nie ma tu wysublimowanej mechaniki, odkrywczych rozwiązań. Jest za to klimatyczna zabawa w klimacie Orientu.

Ocena: 4/5

Rock Garden Rules

W tym wariancie Zen Garden zasady są zdecydowanie bardziej złożone. Ułożyć musimy jak najbardziej punktowane kafle. Zabawę zaczynamy z losowym kaflem latarni oraz 4 losowymi kaflami z woreczka. Do tego wykładamy jeszcze jawnie 3 żetony (wzorem do góry), które stanowią pule sztonów.

SONY DSC

W swoje turze gracz:

1. zagrywa żeton terenu (w ten sam sposób jak w wariancie podstawowym Zen Garden

2. podejmuje do 2 akcji:

    • zagrywa kafel stroną „krajobrazu” do ogrodu (na stół)
    • zagrywa szton stroną wzoru, aby położyć token (zarówno zagrywany żeton, jak i docelowy muszą spełnić określone warunki)
    • ujawnia wzór z ręki, aby uzyskać punkty

3. dociąga na rękę kafle (ze stosu lub torby) w zależności od wykonanej liczby akcji w poprzednim kroku (im mniej akcji, tym więcej  żetonów)

Punkty otrzymujemy za wzór, który odpowiada grupie złożonej od 4 do 6 kafli oraz zawiera maksymalnie do 2 jokerów. Trzecim warunkiem jest posiadanie w obrębie grupy własnego znacznika, ale, uwaga, jest tu haczyk. Znaczniki wolno nam zagrywać tylko kaflami (stroną wzoru) i  tylko takie, które posiadają numer tokenu równy wartością liczebności wybranej grupy. Punkty możemy uzyskać maksymalnie 3, a każda latarnia we wzorze pomniejsza nam tę zdobycz o jeden.

SONY DSC

Gra posiada też opcjonalne zasady, które są jeszcze bardziej założone i z pewnością ciekawsze niż w wariancie dla początkujących.

Wariant ten zdecydowanie mniej przypadł mi do gustu. Po pierwsze jest dużo więcej zmiennych, które trzeba zapamiętać, a potem zastosować. W pudełkowym czasie w pełnej grupie może zmieścimy się za nastym razem. Po drugie ilość znaczników graczy (12) jest ściśle ograniczona, a stanowią one zarazem pule punktów jak i kosteczek, które umieszczamy na kaflach w ogrodzie. Aby mieć szanse na zwycięstwo musimy mieć co najmniej 6 punktów, ale „straconych” kostek nie da się już odzyskać. Gra może się z tego powodu przeciągać. Z drugiej strony przy ułożeniu jednego wzoru i szczęśliwym dociągu kafli z tym samym wzorem – szybko możemy zapunktować i zakończyć zabawę.

3/5

Nie każdy ogród zen jest piękny

W najnowszej produkcji Mayfair Games najbardziej spodobała mi się oprawa graficzna i klimat produkcji. Gdyby Zen garden posiadał tylko wariant podstawowy, śmiało mógłbym polecić pozycję jako oryginalną układankę puzzlową w klimatach Orientu. Wariant dla graczy zaawansowanych tworzył już, niestety, zupełnie kto inny i nie widać spójności w tworzeniu gry stricte familijnej. Rozgrywka jest losowa i nieprzewidywalna, a na początku trudno zapamiętać wszystkie wytyczne zagrywania kafli. Fanom oryginalnych pozycji – polecam zapoznać się (choćby dla samej oprawy graficznej), a reszcie – zagrać u kolegi przed zakupem.

Plusy:

  • przepiękne ilustracje
  • wysoka jakość wykonania
  • poręczne pudełko
  • podstawowy wariant rozgrywki

Minusy:

  • słabszy zaawansowany wariant zabawy
  • brak spójności idei gry między różnymi wariantami

Ocena ogólna        

Ocena ogólna 4/6

4/6

Grafika/Jakość       

Grafika/Jakość 5/6

5/6

Grywalność 

Grywalność  3,5/6

3,5/6

Profil gry w serwisie Board Game Geek

Profil gry na stronie wydawcy

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s

%d blogerów lubi to: