• RECENZJE/REVIEWS

  • WYWIADY/INTERVIEWS

Tash-Kalar: Arena of Legends – rzut okiem

Tash-Kalar
Kontrowersyjne recenzje, zwłaszcza znanych osób zawsze wzbudzają sporo emocji. Najpopularniejszy polski wideorecenzent, a także autor kilku gier Łukasz „Wookie” Woźniak opublikował w sieci filmik w którym krytycznie ocenił najnowszy tytuł, ale także i dotychczasowe osiągnięcia czeskiego designera, Vlaady Chvatila. Na Game Feście, wrocławskim festiwalu gier planszowych Tash-Kalar: Arena of Legends był dostępny w wypożyczalni – postanowiłem sobie wyrobić własne zdanie w temat gry.

Vlaada Chvatil to czeski projektant, który stworzył tak znane pozycje jak Cywilizacja: poprzez wieki, Mage Knight czy Pupile Podziemi oraz uwielbiany przez moją narzeczoną Galaxy Trucker. Są to pozycje zazwyczaj złożone mechanicznie, a instrukcje napisane jako tutorial. O ile ciężkość pozycji to już kwestia uznania, to osobiście przegadane instrukcje nie przypadają mi do gustu. Na pewno jednak  Chvatil to pierwsza liga projektantów – w grach widać  bardzo ciekawe rozwiązania mechaniczne polane zawsze klimatycznym sosem. Myślę, że trzeba docenić kunszt designera, nawet, gdy się nie jest wielkim fanem pozycji (jak ja), które autor tworzy.

Viewty

Oprawa graficzna

Podłużne, żółte pudełko naprawdę może się podobać. Osobiście klika razy z przyjemnością zerkałem na ilustracje na wieczku pudełka. Elementy są solidnie wykonane, a karty są dobrej jakości. Zwłaszcza przepiękne ilustracje na kartach talii graczy mogą się podobać. Bolączką jest z pewnością maleńka planszetka, po której przesuwać będziemy jeszcze mniejsze dwustronne żetoniki.

Rozgrywka

Zabawa w Tash-Kalar: Arena of Legends polega na wystawianiu swoich jednostek i eliminowaniu jednostek wroga. Jak to robić?  Zabawa podzielona jest na szereg tur w trakcie, których gracze w kolejności zgodnie z ruchem wskazówek zegara podejmują swoje 2 akcje:

  • kładą jeden ze swoich żetonów na planszy
  • przyzywają byt
  • odrzucają kartę

Viewty

[Podczas tłumaczenia uzyskaliśmy informacje, że jedną z akcji jest poruszanie żetonów – niestety, weryfikacja instrukcji pokazuje, że ruch jest dozwolony tylko jako efekt niektórych bytów i z kart flar]

Karty z talii graczy mają dwie właściwości. Pozwalają przyzwać potężne byt na planszę, jeśli oczywiście uzyskamy odpowiedni układ swoich żetonów. Byt zawsze jest przyzywany w określone miejsce według wzoru podanego na karcie. Do tego każda karta posiada własną zdolność specjalną. Szanse między graczami wyrównują karty flary, które przynoszą nam korzyści, gdy przeciwnik uzyska nadmierną przewagę.

Celem zabawy w wersji podstawowej gry jest spełnienie warunków z dostępnych kart zadań, czyli uzyskanie odpowiedniej kombinacji żetonów na planszy lub wyeliminowanie określonych sił przeciwnika. Każda karta posiada odmienną punktację, a zwycięża osoba, która jako pierwsza uzyska 6 punktów.

Viewty

Wrażenia

Rozgrywka w Tash-Kalar: Arena of Legends jest przyjemna. Klimat jest, oczywiście, czysto umowny i bliżej grze do szachów niż symulatora zmagań na arenie (tu oczywiście zdecydowanie lepszy jest polski Władca Areny). Trudno też doszukiwać się jakichś bardzo innowacyjnych rozwiązań mechanicznych w tym tytule. Tash-Kalar: Arena of Legends to porządna, rzemieślnicza robota polana klimatycznym sosem (tak, tak – w odróżnieniu do Wookiego bez problemu mogę poczuć klimat fantastycznych zmagań w tej matematycznej bitwie). Vlaadę Chvatila z pewnością stać na wiele więcej, ale miłośnikom szachowych zmagań i lubiących pogłówkować nad planszą mogę pozycje śmiało polecić.

Profil gry w serwisie Board Game Geek

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s

%d blogerów lubi to: