Od laboratorium dentystycznego do panowania w Catanie – wywiad z Klausem Teuberem

klausteuber

Zapraszamy do lektury i komentowania naszej rozmowy z twórcą planszowego Catana. Tylko nam opowiedział o swoim pierwszym udzielonym wywiadzie, dlaczego nie cierpiał być dentystą i swojej najnowszej grze pirackiej z trójwymiarowymi statkami.

P. : Jak zaczęła się twoja przygoda z grami planszowymi?

K. T. : Kiedy mój  ojciec (po osiemdziesiątce) poważnie zachorował, przejąłem odpowiedzialność za dentystyczne laboratorium. Był to ciężki czas dla mnie, bo usługi dentystyczne nie były wówczas rentowne. Zacząłem projektować gry, aby odreagować frustrację, jaką przeżywałem. Inspiracją dla mojej pierwszej gry była książka o tytule: Szkoła mistrzów zagadek. Książka opowiada historię o czarodziejach i o walkach na zagadki. Byłem nią zafascynowany i próbowałem oddać to w grze. Tak powstała moja pierwsza gra: Barbarossa i mistrzowie zagadek.

P. : Opowiedz naszym czytelnikom o pracy projektanta gier planszowych.

K. T. : Za większością gier kryją się historie. Gdy zainteresuje mnie opowieść czy wydarzenie historyczne, mam ochotę przełożyć to na grę. Gdy to pragnienie jest silne, przychodzą mi do głowy pierwsze pomysły. Kiedy napiszę zarys i jestem z niego zadowolony, tworzę pierwszy prototyp. Potem następuje wiele testów, przeredagowanie i zmienianie zarysu i majstrowanie przy nowym prototypie. Kiedy skończymy rozwijanie pomysłu, piszę zasady i wysyłam zazwyczaj dwa prototypy do zewnętrznych grup graczy, aby testowali grę. Te czynności to rozwijanie gry, ale w moim przypadku to mała część mojej pracy. Potrzebuję dużo czasu na maile i wykonywanie telefonów, aby wdrażać przedsięwzięcia związane z Catanem.

Pierwsza edycja gry Osadnicy z Catanu

Pierwsza edycja gry Osadnicy z Catanu

P. : Jak reaguje twoje otoczenie na nietypowe hobby?

K. T. : Gdy zacząłem projektować gry większość przyjaciół dziwiła się i traktowała moje nowe hobby jako niezrozumiałą działalność. Teraz są obeznani z moim zawodem i traktują go jak coś normalnego.

P. : Opowiedz o sobie (o pracy zawodowej, hobby, o rodzinie).

K. T. : Projektowanie gier jest moją pracą zawodową od późnych lat dziewięćdziesiątych. Wspólnie z synami Guido i Benjaminem prowadzimy przedsiębiorstwo Catan GmbH. Gdy testujemy w rodzinie gry, opinie mojej żony Claudii są dla mnie bardzo ważne. Ona nie lubi gdy gra jest przeładowana, zbyt skomplikowana czy zagmatwana. Jej krytyka jest bezceremonialna i bardzo użyteczna. W wolnym czasie lubię spacerować lub jeździć na rowerze z żoną. Dużo czytam.

P. : Dlaczego miłośnicy planszówek powinni zagrać w nową wersje Catana w kosmosie?

K. T. : To specjalna edycja dla Trekkies, czyli dla ludzi głęboko zaangażowanych w świat Star Trek. Jeśli kochają Catan i Star Trek, to ta cudowna kombinacja jest dla nich.

Pierwsza z siedmiu gier nagrodzonych Spiel des Jahres

Pierwsza z siedmiu gier nagrodzonych Spiel des Jahres

P. : Czy pamiętasz jakaś anegdotę związana z grami planszowymi?

K. T. : Gdy zacząłem moją karierę jako projektant gier w późnych latach osiemdziesiątych, musiałem udzielić pierwszych wywiadów. Jeden z dziennikarzy zapytał o bałagan na mojej głowie. Chciał pokazać, że projektanci gier muszą być szalonymi ludźmi. Zaprzeczyłem temu.

P. : Jakie są twoje plany na przyszłość?

K. T. : Na Toy Fair w Norymberdze pojawi się moja nowa gra. To tytuł spoza serii Catan i jest on bardziej familijny. Każdy z graczy ma w nim trójwymiarowy statek. Może ulepszać statek dodając działa, by lepiej walczyć z piratami, może handlować, zatrudniać żeglarzy. Celem w grze jest wspieranie miast, które zostały zniszczone przez piratów i wtrącenie do więzienia pirackich kapitanów. Ten, kto najlepiej wykona to zadanie, wygra grę.

Kosmiczna wersja Catana

Kosmiczna wersja Catana

Obecnie projektuję  nową grę z moim synem Benjaminem.

Odpowiedzi: 3

  1. Nie wiem jak Wy, ale ja podziwiam tego faceta.

  2. […] każde z tytułów i cztery zdjęcia, zatem zapoznanie się z nim nie zajmie wam wiele czasu. Wywiad z Klausem Teuberem – twórcą Osadników z Catanu – opublikował PrzystanekLegnic…Materiał niezbyt obszerny, ale kilka ciekawych informacji na pewno można z niego wyciągnąć. Po […]

  3. […] gry Catan jest niemiecki projektant Klaus Teuber (koniecznie przeczytajcie nasz wywiad z nim). Po obowiązkowej służbie wojskowej ożenił się z Claudią. Potem studiował chemię, ale jej […]

Skomentuj

