Damage Report – syzyfowe naprawy

SONY DSC

W większości planszówek długość tury gracza zależy tylko od jego samego, ewentualnie od współgraczy, którzy mogą popędzać uczest5nika rozgrywki, kiedy namyśla się on zbyt długo. Istnieje jednak taki typ planszówek (gry „rzeczywistego czasu”), w których szybkie decyzje i krótkie tury gracza są konieczne do zwycięstwa. takim właśnie tytułem jest Damage Report, który będzie przedmiotem tej recenzji.

Dlaczego czas i szybkie działania są takie ważne w Damage Report? Aby odpowiedzieć na to pytanie, musimy poznać miejsce, w jakim toczy się akcja gry. Wspomniane miejsce to uszkodzony statek kosmiczny, w którym opadły tarcze, system podtrzymania życia jest na krytycznym poziomie. Uczestnicy rozgrywki w Damage Report próbują ratować statek – rozpoznają, jakie części zostały uszkodzone , a potem je naprawiają. Zadanie to nie jest łatwe, bo „awaria goni awarię”.

Zanim jednak dowiemy się, jak wygląda proces napraw i tura gracza w recenzowanej po0zycji, przyjrzyjmy się samemu statkowi, który będziemy ratować. Wspomniany pojazd składa się z kilkunastu dużych pokładów wykonanych z grubej tektury i z podobnej liczby małych korytarzy. Kluczowe pokłady, jak np. Hyper Drive czy Shields mają liczniki napraw, przy czy poziom 100% oznacza pokład nieuszkodzony, a wskazanie 0 – poważne kłopoty. W przypadku tarcz (Shields) 0 zwiastuje uszkodzenia kadłuba, a jeśli na najniższym poziomie jest system podtrzymania życia (Life Support) – gra kończy się śmiercią załogi. Z punktu widzenie estetyki ciekawym pomysłem są pokłady trójwymiarowe – mają one postać tekturowych pudełek, w których składujemy surowce potrzebne do napraw. Istnieją cztery rodzaje surowców – dwa typy z tektury i dwa z kolorowego plastiku (zwłaszcza kryształy z tego materiału wyglądają pięknie). Z plastiku wykonano również narzędzia do napraw (2 komplety po 4 sztuki) i klepsydry. Wyglądają one bardzo estetycznie, niestety, wiąże się z nimi niedostatek wykonania. Otóż jedna z klepsydr zawiera odrobinę mniej piasku (odmierza czas krótszy o 2 sekundy od pozostałych), inna z kolei czasem się blokuje. Oznacza to, że tylko 4  z 6 klepsydr są sprawne w 100%.

SONY DSC

Następnym komponentom gry – kartom postaci nic nie można zarzucić. Zostały one wykonane z grubej tektury i łączą w sobie estetykę i funkcjonalność. Oprócz wizerunku, imienia i nazwiska bohatera na karcie umieszczono informację o tym, ile przedmiotów postać może nieść, a także opis zdolności specjalnej załoganta. na karcie bohatera napisano również, jakie akcje gracze mogą wykonywać w turze. Do wyboru są 4 akcje:

  • RELAY- „upuść/zbierz, wykonaj ruch, upuść/zbierz” Akcja pozwala wykonać w sumie 3 czynność i jako jedyna umożliwia ruch.
  • INSPECT- „dobierz kartę naprawy”
  • REPAIR – „połóż jeden przedmiot na karcie naprawy”
  • SPECIAL – pozwala na wykonanie specjalnej, niepowtarzalnej akcji bohatera.

Centralna część karty postaci służy do odmierzania czasu. Każdy z czterech kolorów, jaki tam się znajduje odpowiada stopniowi uszkodzenia systemu potrzymania życia. Gdy system jest sprawny, każda akcja wymaga tylko 15 sekund (kładziemy klepsydrę na zielonym polu, a kiedy się ona przesypie – działamy). kiedy system potrzymania życia jest uszkodzony, klepsydrę stawiamy dwóch, trzech, a nawet czterech polach (oznacza, za na jedna akcje musimy czekać w najgorszym wypadku całą minutę). Mechanizm ten jest bardzo realistyczny – trudność napraw wzrasta, kiedy szwankuje system odpowiadający za temperaturę czy dostarczanie tlenu. Wspomniany system jest kluczowy i warto go utrzymywać na wysokim poziomie. jednak do zwycięstwa to nie wystarczy – aby wygrać musimy wypełnić warunek scenariusza, np. naprawić napęd (Hyper Drive), czy wystrzelić 4 razy laserem (oczywiście, części te musimy wcześniej naprawić). W trakcie rozgrywki gracze wyko0nuja swoje tury niezależnie o siebie i wszyscy się spieszą, jednak ustalenie, kto, co robi jest konieczne. Równie ważne jest dostosowanie się do aktualnych warunków, jeśli nagle popsuje się jakiś kluczowy system, to trzeba rzucić wszystko i ratować go.

Dlaczego ratowanie statku nie jest łatwe? Zgodnie z wskazaniem stopera, co pewien czas gracze muszą odsłonić jedną z 14 kart Damage Report. Karta określa , jaki pokład się zepsuł i  o ile procent. może się okazać, że cały wysiłek włożony w naprawę określonego pokładu poszedł na marne. Karty Damage Report frustrują graczy – kart napraw pozwalają ulepszyć o 10% czy 20%, Damage Report obniżają poziom napraw nawet o 40%.

SONY DSC

Na standardowym poziomie Damage Report jest grą ekstremalnie trudną. Na szczęście, w instrukcji znajdziemy szereg ułatwień, z których możemy skorzystać , np. użycie dwóch zestawów narzędzi (do tej opcji gorąco zachęcam). Dzięki ułatwieniom, możemy dopasować poziom trudności do swoich preferencji. Możemy nie tylko ułatwiać zabawę, ale również ją utrudniać (listę takich propozycji znajdziemy w instrukcji). Dzięki wysokiemu poziomowi trudności i możliwościom sterowania tym poziomem, gra ma sporą grywalność. Możemy mieć obawy o powtarzalność rozgrywki i małą liczbę scenariuszy (4), ale partie różnią się od siebie dzięki losowemu doborowi kart napraw i   Damage Report Cards. Różnica w liczbie uczestników rozgrywki także może zmienić przebieg zabawy (scenariusze określają tylko przedział np. 4-6 graczy).

Damage Report jest ciekawą gra kooperacyjną. W zakresie poziomu współpracy recenzowany tytuł stawia wysokie wymagania – gracze muszą szybko ustalić poczynania i równie szybko reagować na zmiany. Rozgrywka jest głośna, chaotyczna, a bez opanowania chaosu – trudno wygrać. dzięki szybkiemu tempu, Damage Report jest dość odporny na częstą wadę gier kooperacyjnych – tzw. syndrom lidera.W recenzowanej pozycji dzieje się tyle i tak szybko, że „lider” nie jest w stanie kontrolować wszystkiego. Gra wyróżnia się poziomem trudności. Okazuje się on zaletą – dzięki dodawaniu ułatwień lub utrudnień możemy dopasować ten tytuł do swoich wymagań.

SONY DSC

Poziom wykonania komponentów Damage Report  jest wysoki, elementy są estetyczne i solidne (z wyjątkiem klepsydr). Polecam recenzowaną pozycję wszystkim miłośnikom planszówek kooperacyjnych. Zachęcam tez do zapoznania się z Damage Report tych graczy, którzy lubią dynamiczne rozgrywki.

Plusy:

  • estetyczne, solidne komponenty (z jednym wyjątkiem)
  • wysoki poziom trudności
  • możliwości dopasowania  poziomu trudności (szereg ułatwień i utrudnień)
  • gra dość odporna na tzw. „syndrom lidera”
  • dynamiczna rozgrywka

Minusy:

  • niska jakość klepsydr
  • scenariuszy mogłoby być więcej.

 


Ocena ogólna

Ocena ogółem 5/6

5/6

Grafika/Jakość

Grafika/Jakość 5/6

5/6

Grywalność

Grywalność 4/6

4/6

Profil gry w serwisie Board Game Geek

Profil gry na stronie wydawcy

Advertisements

Jedna odpowiedź

  1. […] szybko naszą recenzję kooperacyjnej symulacji czasu rzeczywistego (wyśmienita) Damage Report i szybko wesprzyjcie zbiórkę na dodatek On […]

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s

%d bloggers like this: