• RECENZJE/REVIEWS

  • WYWIADY/INTERVIEWS

Rekin w odmętach planszówek – wywiad z projektantem Mike’iem Selinkerem

Mike Selinker

Mike Selinker

Tylko nam amerykański projektant opowiedział o swojej pracy w Wizards of the Coast, dlaczego postrzega siebie jako szefa kuchni, jak spuszcza planszówki ze smyczy i o wojnie domowej z… yeti.

PrzystanekLegnica: Jak zaczęła się twoja przygoda z grami planszowymi?

Mike Selinker: Tak, jak w przypadku innych osób – poprzez granie. W dzieciństwie grałem głównie w Scrabble i Boggle, ale w wieku mniej więcej 11 lat odkryłem Squad Leader. Zaskakująco szybko opanowałem arkana zasad, mimo że obecnie pewnie nie dałbym sobie z tym rady. Myślę, że  gra Dungeon & Dragons sprawiła, że wkroczyłem na drogę projektanta gier.

Pathfinder Adventure Card Game Skull & Shackles Base Set

Przystanek: Opowiedz czytelnikom o pracy projektanta.

M.S.: Moja praca polega na ustalaniu planu dla naszego zespołu ds. rozwoju. Wymyślam większość gier, które tworzymy, piszę podstawowe zasady, a potem „spuszczam ze smyczy” moją drużynę. Potem zaczynamy wspólny proces oczyszczania, testowania, kalkulowania i pisania gry. W końcu, gdy gra jest wystarczająco dobra, trafia ona do zewnętrznych testów, do redakcji i jeśli wszystko pójdzie – do publikacji.

Przystanek: Jak twoje otoczenie reaguje na twoje nietypowe hobby?

M.S.: Właściwie nie postrzegamy gier jako hobby, podobnie, jak muzyk nie traktuje swojej działalności jako hobby. Ale kochamy grać w planszówki, zwłaszcza, gdy w rozgrywce bierze udział nasza rodzina czy przyjaciele. Widzę dużo krewnych na liście testerów, moja siostra jest naszym menedżerem, moja żona zajmuje się naszą logistyką, obydwie z nami grają. Myślę o planszówkach tak, jak  szef kuchni o potrawach. To prawdziwa praca, oczywiście, ale najlepsze jest w niej to, że możesz przynieść ją do swojej grupy.

Pathfinder - box

Przystanek: Opowiedz o sobie; o pracy zawodowej, hobby, o rodzinie.

M.S.: Jestem projektantem gier, łamigłówek, pisarzem, menedżerem, biznesmenem, dyrektorem social media i graczem w pokera. Moja firma nazywa się Lone Shark Games. Moja żona, ja i nasz pies mieszkamy w Seattle (w stanie Waszyngton). Może słyszeliście, że gram tam w „inną” grę – football i że nasz lokalny klub the Seattle Seahawks właśnie został mistrzem kraju? Jesteśmy szczęśliwi z tego powodu.

Przystanek: Jaki jest twój dorobek twórczy?

M.S.: Moja firma Lone Shark Games projektuje (a czasem wspólnie z innymi autorami, jak np. James Ernest) takie tytuły jak: Pathfinder Adventure Card Game, Unspeakable Words, Lords of Vegas, Pirates of the Spanish Main,Veritas i kilka innych. Przed Lone Shark  byłem projektantem w firmie Wizards of the Coast, gdzie pomagałem w wznowieniu Dungeon & Dragons i Axis & Allies. Zaprojektowałem tam Risk: Godstorm i the Marvel Super Heroes Adventure Game, rozwinąłem Betrayal at House on the Hill i pracowałem  nad każdym produktem, jaki mieli. Napisałem też książkę z łamigłówkami o tytule The Maze of Games. Niedługo zostanie wydana.

Autorem zdjęcia jest Rick Fish

Przystanek: Dlaczego miłośnicy planszówek powinni zagrać w Pathfinder Adventure Card Game?

M.S.: To gra, która wywołuje pewne wrażenie, które chcemy zatrzymać na chwilę. Gry RPG pozwalają dołączyć do epickiej przygody, a kooperacyjne planszówki rozwiązać problemy wraz z przyjaciółmi. Chciałem, żeby moja  gra łączyła obydwie te rzeczy przy uniknięciu pułapek, które mają wspomniane wcześniej gatunki. Stałość bohaterów jest elementem, który napawa mnie dumą – można grać tym samym bohaterem przez rok bez uczucia znudzenia się postacią. Myślę, że ludziom to się spodoba.

Przystanek: Czy pamiętasz anegdotę związaną z planszówkami?

M.S.: Mamy program nadawany późna nocą o nazwie The Tonight Show. W roku 2009 gospodarz programu, Conan O`Brien, zaczął swoją pracę od odwiedzania miejsc w Los Angeles, w których są sklepy z grami. Wziął do ręki dwie gry: Osadników z Catanu i moją grę – Yetisburg. Nagle zadzwonił mój telefon. Conan z uśmiechem przybliżył grę do kamery i powiedział: „To gra o tytule Yetisburg. To wojna domowa … z yeti!” To najwspanialsza darmowa reklama, o jakiej marzyłby projektant gier.

Skomentuj

