• RECENZJE/REVIEWS

  • WYWIADY/INTERVIEWS

Pathfinder Adventure Card Game: Rise of the Runelords – Wspomnienia z kampanii

 

Pathfinder - box

Przez ponad pół roku załoga Przystanku Legnica toczyła boje z Władcami Runów. Przez 10 spotkań (38 rozgrywek) trójka bohaterów urosła z ubogich awanturników w maszyny bojowe wyposażone w najlepszy ekwipunek do zdobycia w tym regionie świata. Nauczyli się wielu użytecznych zdolności ze swoich bazowych klas (Wojownik, Czarodziej i Łowca), aby w połowie kampanii przenieść się na klasy prestiżowe (Opiekun, Przywoływacz, Tropiciel). Zdobyli także grono sojuszników, błogosławieństwa tamtejszego panteonu, a także wiedzę tajemną w postaci zaklęć. Czy to opis kampanii gry fabularnej (RPG)? I tak, i nie. Chodzi bowiem o kampanię gry przygodowej opartej na znanym systemie fabularnym Pathfinder.

Pathfinder Adventure Card Game jest rozwinięciem idei gier przygodowych oraz dungeon-crawl – zarówno fabularnych i  planszowych.  Twórcy gry zdawali sobie sprawę, że nie będą w stanie oddać całego fabularnego bogactwa sesji RPG. Zamiast koncentrować się na drobiazgach interakcji społecznych i szczegółowej taktyce każdej walki, każde spotkanie sprowadza się do odsłonięcia jednej karty z talii lokacji, w której przebywa postać gracza i zazwyczaj do wykonania jednego testu. Gdy odsłonięta karta jest przeszkodą (wróg lub pułapka) gracz stara się ją pokonać. Gdy karta jest przychylna graczowi gracz stara się ją zdobyć aby wykorzystać ją w obecnym, a  być może także w przyszłych scenariuszach.

Pathfinder - inside box

Duże wrażenie robi pudełko do gry. Wielki rozmiar na zewnątrz. W środku cała masa przegródek, które mieszczą karty poszczególnych rodzajów, talie graczy, pudełka z kolejnymi przygodami. Wszystko na swoim miejscu. Na zdjęciu widok wnętrza pudełka z kompletem kart z kampanii.

Jednak wiele elementów fabularnych znajduje odzwierciedlenie w grze karcianej. Karty lokacji posiadają zdolności kojarzące się z danym miejscem, karty przedmiotów i sojuszników także posiadają elementy kojarzące się z sesją RPG. Podstawowym typem kart, łączącym wszystko w spójną całość, są scenariusze. Karta scenariusza zawiera krótkie wprowadzenie fabularne, nazwę złoczyńcy (Villain) i jego popleczników (Henchman), zasady specjalne obowiązujące podczas scenariusza i przede wszystkim listę lokacji. Na podstawie tej listy tworzy się świat gry.

Pathfinder - Locations Blessings

Każda lokacja posiada listę, ile kart poszczególnych typów (Wróg, Przeszkoda, Przedmiot, Czar, Broń, Zbroja, Sojusznik, Błogosławieństwo) znajduje się w niej. Lista lokacji scenariusza jest zależna od liczby graczy (zazwyczaj lokacji jest o 2 więcej niż graczy). Poniżej błogosławieństwa pozwalające dodać kości do rzutów – jedną do każdego  lub więcej do specyficznego – często także używane do wywołania dodatkowej eksploracji w rundzie gracza.

Pięć kolejnych scenariuszy składa się na przygodę.  Sześć przygód składa się na kampanię (kolejne przygody poza pierwszą wymagają oddzielnego nabycia). Na każdym poziomie (Lokacja, Scenariusz, Przygoda, Kampania) mogą obowiązywać specjalne zasady, jest określony sposób poradzenia sobie z nią (zamknięcie lokacji, zakończenie scenariusza) i nagroda za sukces. Najczęstszym warunkiem zakończenia scenariusza  jest pokonanie spotkania i pokonanie Złoczyńcy .

Pathfinder - Monsters

Galeria przykładowych przeciwników: zwykłych i „bossów”.

Nie jest ławo go znaleźć, ponieważ Złoczyńca wraz z Poplecznikami jest wtasowywany do talii lokacji przed grą. Także po spotkaniu ze Złoczyńcą ucieka on do jednej z otwartych lokacji. Pokonanie go wymaga zamykania lokacji i wielokrotnych spotkań, a tymczasem zegar tyka – co turę jest odrzucane jedna karta z talii 30 błogosławień. Rzeczą specyficzną dla PACG i zwykle niespotykaną w grach fabularnych jest możliwość i konieczność powtórzenia scenariusza, w przypadku nie ukończenia go poprzez wyczerpanie się talii. O ile w grze planszowej i karcianej jest to nic dziwnego, taka mechanika nie pasowała by do sesji gry fabularnej.

Pathfinder - final roll

Finalny rzut kończący kampanię. Dzięki użyciu potężnych czarów i wsparciu innych graczy do rzucenia było „wiadro kości”. I tylko te niebieskie były dołączone.

Wraz z kolejnymi przygodami pojawiają się nowi coraz silniejsi  przeciwnicy, ale także karty, z których składa  się talie, są coraz potężniejsze.
Aby zapobiec rozrzedzeniu dostępnej puli kart poczynając od 3 przygody stopniowo eliminuje się z gry słabsze karty oznaczone słowem kluczowym Basic.
Trochę klimatu na kartach, wprowadzają również teksty opisu do poszczególnych scenariuszy, a także „flavour” teksty na kartach.

Pathfinder - Valeros

Specyficzną cechą gry jest bardzo przejrzysty wystrój kart – bez zbędnych ozdobników przekazuje potrzebne informacje. Ilustracje na kartach są ładne, ale widać że mocno wykorzystywano bibliotekę graficzną powstałą dla systemu Pathfinder RPG i fabularnej wersji kampanii Rise of the Runelords. Na zdjęciu bohater Valeros i jego przykładowy ekwipunek.

Kampanię przeszedłem postacią maga Ezrena. Podczas kampanii zwerbował 3 sojuszników.
Posiada on 4 przedmioty,  1 broń, żadnych kart zbroi. Nie posiada natomiast żadnych możliwości włożenia błogosławieństw na stałe do talii. Głównym składnikiem talii jest jednak kolekcja z czarów wtajemniczenia. Oprócz szerokiego repertuaru czarów czysto bojowych posiada kilka czarów pomocniczych. Divination pozwala na manipulowanie kolejnością kart w talii lokacji, a dzięki Charm Person niemal każdy scenariusz kończy się spotkaniem nowego przyjaciela. Podstawową mechaniką wykorzystywana przez postać jest Recharge czarów, dzięki któremu czar po wykorzystaniu wraca na spód talii, co daje szansę na koniec przygody na wykorzystania go ponownie.

Pathfinder - Adveture Packs

Gracze mogą kupować i rozgrywać kampanię w pasującym im tempie. Należy sobie zdawać sprawę, że wersja podstawowa oferuje pod wglądem rozgrywki jedynie 1/4 kampanii –  3 scenariusze wprowadzające i pierwszą przygodę składająca się z 5 scenariuszy. (Pudełko na górze po lewej). Kolejne 5 przygód wymaga oddzielnego zakupu. Pozwala to jednak rozłożyć  koszty cenowe i rozgrywkę na dłuższy okres.

Głównym odbiorcą gry są miłośnicy gier kooperacyjnych i miłośnicy fantasy. Nie zawsze taka grupa ma osobę gotową zostać MG. Czas rozgrywki na przygodę jest także krótszy. Pozwala to dużo bardziej elastyczne planowanie rozgrywek,  na przykład zagranie przy danym spotkaniu w inne gry, lub rozegranie  maratonu kilku scenariuszy pod rząd.

Pathfinder - gameplay 1

Porządkowanie talii gracza między grami – w talii powinna znajdować się określona na karcie postaci liczba kart poszczególnych typów.

 Plusy:

  • duża różnorodność postaci
  • pudełko mieszczące wszystko z funkcjonalną wypraską

Minusy:

  • niektóre karty są napisane dość trudnym językiem ze specjalistycznymi określeniami
  • w miarę rozwoju postaci zwiększa się liczba kości rzucanych w testach – i nie wystarcza tych dostarczonych z wersją podstawową gry.

 

Ogólna ocena

Ocena ogółem 5,5/6

5,5/6

Komponenty i grafika

Grafika/Jakość 5/6

5/6

Grywalność

Grywalność 6/6

6/6

Profil gry w serwisie BoardGameGeek

 

 

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s

%d blogerów lubi to: