Alchemicy – dlaczego uczeń ucieka z laboratorium?

Co by tu zmieszać najpierw? Mam dobre przeczucie do kruczego pióra i korzenia mandragory. No i ponoć ropucha pasuje do wszystkiego. Ale z drugiej strony, co tam wiedzą inni? To moje laboratorium i moje badania! Kiedy opublikuje swoje teorie, to wszyscy będą przychodzić do mnie! Już ja im udowodnię, że jestem najwybitniejszym umysłem zgłębiającym tajniki alchemii.

Na przestrzeni wieków wielu alchemików i uczonych próbowało stworzyć złoto (na przykład zamienić ołów na ten szlachetny metal). W grze Alchemicy nie będziemy próbować uzyskać złota z innych substancji, bo ta sztuka udała się już pewnemu czcigodnemu magowi. Jednak w wspomnianej planszówce będziemy wykonywać wiele ciekawych czynności.

Dzisiaj dostałem nowy kociołek. Nareszcie moje laboratorium jest gotowe!

Ilustracja z wieczka Alchemików pokazuje, co będziemy robić w grze – mag przygotowuje wywar, przestraszony czarny kot obserwuje, a przerażony uczeń ucieka przez okno. Obrazek jest tak klimatyczny i jednocześnie zabawny, że każdego zachęci do otwarcia pudełka. W środku znajdziemy mnóstwo pięknych komponentów.

Czego potrzebuje alchemik? Laboratorium, oczywiście. Ten komponent ma postać zasłonki wykonanej z tektury, zaś jej centralnym elementem jest tzw. trójkąt wyników. Ale czymże było by laboratorium bez kociołka? Kociołek to niewielki element tekturowy, na którym będziemy kłaść karty składników w celu ich zmieszania. W swoim laboratorium każdy alchemik będzie trzymał tabele dedukcji, karty przysług, karty składników, pieczęcie i karty licytacji. Jednak do swojej działalności alchemik potrzebuje przedmiotów i osób, które można spotkać tylko w mieście. Miasto w recenzowanej grze to kolorowa, solidna plansza, na której umieszczono różne lokalizacje. Każde miejsce pozwala na wykonanie określonej czynności. Możemy szukać składników (w lesie), zaś w samym mieście mamy możliwość sprzedania składnika i mikstury, kupna artefaktów, publikacji teorii, podważenia teorii. Istnieje też miejsce, w którym będziemy testować swoje mikstury na uczniu (teraz rozumiecie dlaczego ucieka). Sami możemy też wypić miksturę. Wszystkie wymienione akcje są ilustrowane śmiesznymi obrazkami. Plansza miasta oddaje dobrze ducha alchemii, dziedziny tajemniczej, pełnej zaskakujących i zabawnych sytuacji.

Druga plansza występująca w recenzowanej grze jest „surowa”, pozbawiona ozdób. Jest to plansza teorii. Jej wygląd jest zrozumiały – publikacja teorii to poważna sprawa, od niej zależy reputacja alchemika. Oprawa graficzna recenzowanej pozycji zachwyca – rysunki są estetyczne, pełne humoru i klimatu. Wszystkie komponenty gry są solidne (warto zwrócić uwagę na plastikowe buteleczki). Nawet instrukcja zasługuje na pochwałę: jest bogata w ilustracje, przykłady i żarty. Częścią gry jest też udana aplikacja elektroniczna.

Uczeń wypije wszystko w imię nauki. Aż się rozchoruje. Wtedy wypije wszystko w imię nauki i 1 sztuki złota.

Rozgrywa w recenzowany tytuł trwa 6 rund. Każda z nich zaczyna się od wyboru kolejności – uczestnicy zabawy wybierają pola na torze kolejności. Pola końcowe przynoszą korzyści (karty przysług i składniki), jednak mają pewne wady. Gracze z końca toru kolejności umieszczają swoje znaczniki akcji na planszy jako pierwsi, jednak jako ostatni wykonują akcje. Może się okazać, że inni gracze zablokują pewne możliwości, np. wykupią artefakty. A więc już pierwszy ruch w turze łączy się z poważnymi decyzjami. Trudne decyzje i wybory towarzyszą przez całą grę – miasto oferuje wiele ciekawych działań, ale wybrać możemy tylko kilka. W zależności od liczby graczy do dyspozycji mamy od 4 – 6 znaczników akcji, a niektóre czynności wymagają aż 2.

Dowiedzmy się, jakie działania mogą podjąć alchemicy:

  • Szukanie składnika – za jeden znacznik akcji dobieramy jedną kartę składnika (albo z odsłoniętych albo w ciemno).
  • Transformacja składnika – odwiedzamy alchemika, który odkrył metodę przemiany składników w złoto. Płaci nim za przyniesione składniki (otrzymujemy 1 monetę za 1 składnik).
  • Sprzedaż mikstury – od 2 tury w mieście pojawia się poszukiwacz przygód, który chce kupić mikstury. W zależności od naszej gwarancji jakości otrzymujemy odpowiednią ilość złota. Opisywana czynność pozwala nie tylko zarobić, ale też – eksperymentować. Tworząc produkt dla poszukiwacza wybieramy 2 karty składników, wprowadzamy je do aplikacji i sprawdzamy, jaką miksturę otrzymaliśmy. Jeśli wyszło to, co gwarantowaliśmy, otrzymujemy zapłatę. Z możliwością sprzedaży mikstur wiąże się też oferta rabatu.
  • Kupno artefaktu – nabyte karty artefaktów zapewniają efekty działające przez całą rozgrywkę. Dodatkowo większość z nich daje punkty zwycięstwa.

  • Test na uczniu – uczeń wypije wszystko w imię nauki, to już wiemy. Aby testować wywar wybieramy 2 składniki, wprowadzamy je do aplikacji, a potem pokazujemy wynik innym graczom. W tym czasie zaznaczamy w trójkącie wyników aspekt otrzymanej mikstury czyli kolor i znak – w trójkącie umieszczamy wspomniany aspekt na skrzyżowaniu zmieszanych składników. Dzięki temu zbliżamy się do określenia alchemonów określonych składników. A co z uczniem? Jeśli mikstura miała wartość ujemną to zaszkodziła pijącemu (tak, właśnie dlatego alchemicy mają uczniów). Następną miksturę uczeń wypije tylko za opłatą.
  • Wypicie mikstury – alchemik sam może wypić miksturę, ale ujemna mikstura negatywnie na niego wpłynie. Zielona spowoduje paraliż – wiążę się to z zajęciem ostatniego miejsca na torze kolejności. Czerwona okazuje się trucizną – alchemik trafia do szpitala i w następnej rundzie będzie miał znacznik akcji mniej. Z kolei niebieska mikstura wywołuje szaleństwo i stratę 1 punktu reputacji.

Nie pamiętasz tego, że ją wypiłeś, ani tego, jak na golasa biegałeś po miejskim rynku. Ale wszyscy inni pamiętają.

  • Publikacja teorii 

Każdy składnik odpowiada dokładnie 1 alchemonowi. Alchemony mają czerwone, zielone i niebieskie aspekty, a każdy z nich może mieć dodatnią lub ujemną wartość.

SONY DSC

SONY DSC

Publikacja jest stwierdzeniem, że wiemy jaki alchemon ma określony składnik (żeton  tym alchemonem umieszczamy obok składnika na planszy teorii). Publikacja dostarcza 1 punktu reputacji. Dodatkowo umieszczamy obok składnika swoją pieczęć (możemy wybrać taką, która da nam punkty na koniec rozgrywki). Jeśli ktoś opublikował określoną teorię możemy ją poprzeć lub podważyć. Ten, kto publikuje teorię na temat 2 określonych składników, otrzymuje stypendium, czyli pieniądze i punkty.

  • Podważenie teorii – gdy udowodnimy, że jakaś teoria jest błędna, otrzymujemy 2 punkty reputacji. Punkty tracą ci, którzy popierali i publikowali teorię.

Zaufaj mi. Jestem alchemikiem.

Alchemicy urzekają klimatem. Komponenty gry są bardzo ładne, humorystyczne, zawartość pudełka wręcz zachęca do zabawy. Tematyka i mechanika gry idealnie współgrają. W sferze mechanicznej główną rolę odgrywa mechanika worker placement, jednak w trakcie rozgrywki nie myślimy, jakie mechanizmy znajdują się w grze. Po prostu jesteśmy alchemikami i staramy się zdobyć wiedzę oraz sławę. Ktoś mógłby powiedzieć, że aplikacja elektroniczna psuje klimat. Cóż, alchemiczne artefakty przybierają różne postacie…

Alchemicy jako tytuł są spójnym i ciekawym tytułem, trudno więc wskazać wady. Niektórzy gracze mogą mieć zastrzeżenia do mechanizmu neutralnych mikstur, taka substancja wymaga dużo wysiłku przy zaznaczaniu wyników w tabelce. Recenzowana pozycja zawiera dozę losowości i daje też spore możliwości planowania (musimy przecież dobrze planować, jeśli chcemy zdobyć uznanie w gronie alchemików). Polecam recenzowaną grę wszystkim, którzy lubią ciekawe i klimatyczne tytuły.

Plusy:

  • klimat
  • tematyka i mechanika idealnie współgrają
  • estetyczne i solidne komponenty
  • ciekawa tematyka

Minusy:

  • zaznaczanie neutralnych wyników to spore wyzwanie

Ogółem

Ocena ogółem 5/6

5/6

Grafika/Komponenty

Grafika/Jakość 5,5/6

5,5/6

Grywalność

Grywalność 5/6

5/6

Profil gry w serwisie Board Game Geek

Profil gry na stronie wydawcy

Advertisements

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s

%d bloggers like this: