Reign- umarł król, niech żyje król!

Król nie żyje! Kazath potrzebuje nowego przywódcy. Przygotuj swoją drogę do władzy. Zmiażdż swoich przeciwników. Zdobądź Onyksową Koronę. Bądź obwołany prawowitym władcą Kazath!

Oczywiste jest, że królestwo potrzebuje władcy. Gdy króla zabraknie, trzeba jak najszybciej wyłonić następce, ale nie zawsze jest to proste. Gra Reign wprowadza nas do królestwa Kazath, w którym panuje chaos po śmierci władcy. Wszyscy zgadzają się, że bezkrólewie nie jest korzystnym stanem, jednak w kwestii obsady tronu zdania są podzielone. Po prostu każdy Lord of Kazath chce przejąć koronę.

Piękne zmagania

W pudełku Reign znajdziemy ponad 100 kart zapakowanych w 2 woreczki strunowe. Większość komponentów to karty militarne należące do różnych rodów. Każdy z rodów ma własny kolor. Formacje militarne są podobne – każdy ród ma żołnierzy, milicję (lub chłopów), łuczników. Każdy z Lordów dysponuje też niepowtarzalną formacją. Ilustracje oddziałów standardowych są identyczne, siłą ataku określonych formacji jest taka sama, jednak cytaty na kartach się różnią. Karty niepowtarzalne mają różne zdolności i urozmaicają rozgrywkę. Każdy ród ma w grze podobną armię i dzięki temu gracze mają równe szanse. Uczestnicy zabawy używają nie tylko oddziałów, ale również kart wydarzeń. W tej grupie każda karta jest niepowtarzalna. Część wydarzeń zawiera symbol czerwonego sztyletu – takie karty pozwalają zdradzić sojuszników i odmówić im obiecanych łupów. Cóż, w walce o władzę nie ma sentymentów.

W pudełku recenzowanej pozycji oprócz kart militarnych i wydarzeń, znajdziemy 5 kart rodów Kazath i jedną kartę Onyksowej Korony. W wersji finalnej w pudełku będzie też instrukcja – do recenzji wysłano grę i instrukcję do wydrukowania. Nieostateczna wersja instrukcji ma pewne wady, jednak na pozostałe komponenty nie można narzekać. Karty są estetyczne, kolorowe i po brzegi wypełniają pudełko (nie ma więc obawy, że kupujemy powietrze, a nie grę).

A korona będzie moja

Celem graczy w Reign jest objęcie tronu. Koronę władcy Kazath założy osoba, która zbierze 9 punktów władzy i jednocześnie będzie miała w posiadaniu Onyksową Koronę. Aby zdobyć punkty władzy musimy tworzyć armię lub wspierać innych graczy z armiami. Rozgrywki w  Reign są pełne więc negocjacji, politycznych zagrywek, a nawet – zdrad. Gra toczy się przez szereg tur, do momentu, w którym ktoś zdobędzie 9 punktów i koronę. Każda tura dzieli się na kilka faz:

  1. Faza Influence – w tej fazie gracze próbują uzyskać wsparcie u rodów/domów występujących w grze. Uczestnicy zabawy licytują określone domy kładąc zakryte karty obok kart domów. Potem odkrywamy karty i gracze, którzy zalicytowali najwięcej, zabierają odpowiedni dom. Co ważne, do licytacji można używać tylko kart w kolorze domu. Po licytacji wszystkie użyte do niej karty są odrzucane.
  2. Faza Plotting – w tej fazie gracze tworzą armię wokół swoich domów. Przebiega to dwuetapowo. Najpierw można położyć jedną kartę ilustracją do góry obok karty domu. W drugim etapie gracze mogą położyć do dwóch kart zakrytych, można wspierać innych graczy negocjując przyszłe łupy. Jest to kluczowy moment tury – musimy obliczyć, czy warto sprzymierzyć się z innym graczem w celu zdobycia kart i punktu. Musimy też ocenić ryzyko zdrady z jego strony. Oczywiste jest, że trudno wygrać Reign bez zawarcia sojuszu, jednak doznanie zdrady studzi chęci do współpracy.
  3. Faza Combat – w tej fazie karty armii są tasowane i odkrywane. Najpierw rozpatrujemy teksty na kartach, np. bonusy z kart militarnych czy konsekwencje wynikające z obecności wydarzeń. W tym momencie dowiadujemy się czy doszło do zdrady – czy została zagrana karta z czerwonym sztyletem. Później liczymy siłę każdej armii – sumujemy siłę kart militarnych. Dodajemy dodatkowo po jeden punkt siły za każdą parę kart w kolorze domu. Jeśli w armii nie ma ani jednej karty w kolorze domu, odejmujemy cztery punkty siły. Gracz, który kontroluje najsilniejszą armię, zostaje Regentem i otrzymuje Onyksową Koronę. Regent pozyskuje trzy punkty władzy, zaś osoba, która go wspierała, dostaje jeden punkt.
  4. Faza Regenta – Każdy gracz obiera dwie karty militarne lub jedno wydarzenie (jeśli nie zagrał kart w fazie Plotting dobiera trzy karty wspomniane wyżej). Potem następuje podział łupów. Regent dobiera karty militarne w liczbie uczestników zabawy i daje kartę każdemu graczowi, który go wspierał. Jeśli w armii Regenta pojawiło się wydarzenie z czerwonym sztyletem, zwycięzca nie musi dzielić się łupami. Następnie gracze odrzucają nadliczbowe karty (limit na ręce to dziewięć) i przechodzą do następnej tury.

Funkcja Regenta wiążę się z pewnymi wyjątkami w zasadach. Nie można licytować domu Regenta. Jeśli jakiś dom zmieni właściciela, Regent musi odrzucić karty z ręki (gdyż brak stabilizacji jest dla niego niekorzystny). Regent zagrywa do trzech kart zakrytych w fazie Plotting; przyjmuje wsparcie, ale nie może sam nikogo wspierać.

Dla korony – wszystko!

Reign jest tytułem, w którym osiągamy swoje cele używając wszystkich możliwych środków, niekoniecznie moralnych. Taka jest polityka zarówno w Kazath, jak i w prawdziwym świecie. Negocjacje są najciekawszym elementem rozgrywki, a wszystkie sojusze są podszyte niepewnością. Zdrada jest przecież krokiem, który zapewnia więcej kart i tym samym zwiększa przyszłe możliwości. Gracze, którzy nie są częścią sojuszu mogą dokładać karty do nieswojej armii co zwiększa ryzyko wystąpienia wydarzenia z czerwonym sztyletem. Oczywiście, wydarzenie ze „zdradą” nie zmusza gracza do wycofania się z umów, ale zdrada może się opłacać. Przez całą rozgrywkę uczestnicy zabawy kalkulują, obserwują ruchy i zdobycze punktowe innych. Takie postępowanie jest konieczne, gdyż rozgrywka w Reign nie jest długa – trzykrotne zdobycie stanowiska Regenta oznacza 9 punktów i zwycięstwo.

W Reign najważniejsza jest interakcja między graczami, pozytywna i negatywna. Fani gier opartych na negocjacjach i planowaniu będą zachwyceni recenzowanym tytułem. Osobom, które nie lubią negatywnej interakcji, odradzam Reign, pozostałym – polecam. Estetyczne karty, proste mechanizmy, dynamiczna rozgrywka – czego chcieć więcej?

 

Profil gry w serwisie Board Game Geek

Profil gry na stronie wydawcy

                                          

Advertisements

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s

%d bloggers like this: