Dig Mars – dobra zakopane w czerwonym pyle

Niektóre kraje europejskie kojarzą się z grami, np. Niemcy z wspaniałymi targami planszówek w Essen i w Norymberdze,  Francja – z wydawnictwami iello, Asmodee, Lubellud. A czy możemy powiedzieć coś o Łotwie w kwestii gier planszowych?

Łotwa nie jest białą plamą na planszowej mapie Europy. Warto zwrócić uwagę na wydawnictwo z tego kraju – Brain Games, które działa głównie na rynkach państw bałtyckich. Brain Games skupia się na lekkich i prostych grach, np. Food Chain, Construction Zone czy Air King (wszystkie wymienione tytuły zostały już zrecenzowane na Przystanku Legnica). Obecnie wydawnictwo promuje dwie gry: Dash Wash i Dig Mars. Ostatnia wymieniona pozycja wyróżnia się spośród gier wydawnictwa kosmiczną tematyką – gracze w Dig Mars wcielają się w szefów korporacji, które wydobywają surowce na Czerwonej Planecie.

Dig Mars mieści się w pudełku wielkości opakowania gier: Nowa Era czy Race for the Galaxy. Dominującym kolorem na pudełku jest, oczywiście, czerwony, zaś w środku znajdziemy wypraskę i kartonowe komponenty  tej samej barwy. Nikt nie będzie miał wątpliwości, że akcja gry toczy się na Marsie. Wspomniane kartonowe komponenty (czyli żetony eksploracji) to najważniejsze elementy gry. Na rewersie każdego z nich umieszczono symbole wiertła (ich liczba oznacza poziom trudności kopania/wiercenia), zaś pod drugiej stronie znajdziemy skarby planety. Mogą nimi być piękne minerały, tajemnicze metalowe konstrukcje, a nawet szczątki mieszkańców planety. Każdy uczestnik rozgrywki otrzymuje kafle ekwipunku; są to3  moduły: do wiercenia, do podnoszenia i do utrzymania stacji. Każdy moduł można rozwijać w trakcie zabawy.

Oprócz ładnych i solidnych kafli w pudełku znajdują się elementy drewniane (dyski stacji i sześciany do zaznaczania poziomów) oraz małe znaczniki punktów z cienkiej tektury. Wszystkie komponenty gry wyróżniają się estetyką i wysoką jakością.

W Dig Mars gracze wydobywają dobra ukryte w kaflach eksploracji, powiększając w ten sposób zdobycz punktowe. Zwycięzcą rozgrywki będzie osoba, która osiągnie określoną liczbę punktów (20, 30 lub 40 w zależności od liczby uczestników gry). Aby pozyskać dobra, gracze wykonują w swoich turach 3 akcje spośród 4 możliwych.

Akcje dostępne w grze to:

  • kopanie/wiercenie – polega ono na odkryciu żetonu eksploracji. Możemy wykonać ten krok pod warunkiem, że poziom naszego modułu wiercenia jest równy lub wyższy niż poziom trudności terenu.
  • podnoszenie – gracz może podnieść żeton eksploracji pod warunkiem, że ma poziom podnoszenia równy lub wyższy od poziomu trudności określonego terenu.
  • ruch – w tej akcji możemy przesunąć dysk stacji na sąsiedni żeton eksploracji.
  • podniesienie poziomu modułu – zwiększenie poziomu modułu kosztuje punkty zwycięstwa, przy czym kolejne etapy rozwoju są coraz droższe.

Oprócz wymienionych standardowych akcji w grze występuje też 5 bonusowych akcji. Są one opisane symbolami na awersach żetonów eksploracji, a gracze mogą je wykonać, gdy odkryją kafel eksploracji. Wykonanie bonusowej akcji nie jest obowiązkowe, ale kto zrezygnowałby z dodatkowego punktu, darmowego kopania czy podnoszenia?

Odpowiedzmy sobie o szczególnym elemencie zabawy, o module stacji. Dzięki rozwijaniu tego modułu możemy umieść w obszarze gry dodatkowe dyski stacji. Jeśli nasze  dwa lub więcej dysków znajduje się na jednym żetonie eksploracji, to poziomy kopania i podnoszenia tych stacji się sumują. Na przykład dwie stacje poziomu pierwszego mogą wspólnie podnieść żeton  o trudności dwa. Możliwości strategiczne recenzowanej pozycji łączą się z decyzją, czy warto rozwijać moduł stacji kosztem innych? I jeśli tak, to do jakiego stopnia? Z jednej strony stacje „zastępują” rozwój innego modułu, jednak poruszanie każdej stacji kosztuje akcję.

Dig Mars to gra przeznaczona dla odbiorców w wieku od 8 lat. Estetyczne komponenty, proste zasady sprawiają, że recenzowany tytuł dobrze sprawdzi się w gronie rodzinnym. A czy doświadczeni gracze znajdą coś dla siebie w omawianej pozycji? Gra łączy możliwości planowania z sporą dozą losowości. Gracze doświadczeni mogą narzekać na losowość (zwłaszcza, gdy przeciwnicy trafiają na żetony z bonusowymi akcjami), jednak Dig Mars nadaje się na filler w gronie dorosłych fanów planszówek. Polecam recenzowany tytuł osobom, które lubią krótkie, proste gry z dozą losowości.

Plusy:

  • Estetyczne i solidne komponenty kojarzące się Czerwoną Planetą
  • proste zasady
  • możliwości strategiczne
  • krótki czas rozgrywki odpowiadający lekkości gry

Minusy:

  • losowość może doskwierać.

Ogółem

Ocena ogółem 4/6

4/6

Grafika/Komponenty

Grafika/Jakość 4,5/6

4,5/6

Grywalność

Grywalność 4/6

4/6

Profil gry w serwisie Board Game Geek

Profil gry na stronie wydawcy

Advertisements

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s

%d bloggers like this: