• RECENZJE/REVIEWS

  • WYWIADY/INTERVIEWS

Marvel Dice Masters – Starter Set – recenzja

Marvel Dice Masters: Avengers vs. X-Men

Starter przed otwarciem.

Geneza

Donald X. Vaccarino wpadł na rewolucyjny pomysł zrobienia gry, w której otrzymaną na początku gry talię kart, podczas gry przebudowuje się poprzez dokupowanie nowych kart, a zagrywa się je  w różnych kombinacjach w celu osiągnięcia zwycięstwa. Wydany  w 2008 Dominion doczekał się wielu naśladowców mniej lub bardziej kopiujących bazowy pomysł.

W 2009 dwaj znani designerzy gier karcianych, Mike Elliott i Eric M. Lang, chcąc robić krok dalej i „uciec do przodu” klonom Dominiona stworzyli Quarriors. W tej  grze zamiast talii kart budowało się pulę kości do gry, które były przez graczy losowane  i rzucane, a osiągnięte wyniki pozwalały na wykonywanie akcji, kupowanie nowych kości, a także wystawianie stworzeń. Kreatury te walczyły ze kreaturami przeciwników. Punkty zdobywało się, gdy stworzenia przeżywały ataki wszystkich przeciwników. Karty występowały w dalszym ciągu, jednak  nie w talii, ale na stole. Za pomocą kart określało się zdolności i nazwy kości. Ciekawym pomysłem było powiązanie kości nie z jedną, ale z kilkoma kartami ją opisującymi, różniącymi się zdolnościami i kosztem zakupu. Wybór, które kości będą dostępne w grze i z którymi kartami dodawał grze regrywalności.

Po wydaniu kilku dodatków do Quarriors i po kilku grach na licencji Władcy Pierścieni opartych na mechanice, designerzy i wydawcy zdecydowali się na zrobieniu kroku dalej.

Marvel Dice Masters: Avengers vs. X-Men

Kości wyglądają jak cukiereczki. Dlatego ostrzeżenie „DO NOT EAT” wydaje się na miejscu 🙂

Zmiany

Po pierwsze, seria Dice Masters zmienia model sprzedaży z ustalonych produktów na losowy kolekcjonerski. Poza starterami z ustaloną zawartością gry z tej serii będą sprzedawane w boosterach zawierających 2 losowe karty o różnych rzadkościach i kości im odpowiadające.

Drugą najważniejszą zmianą jest zmiana celu rozgrywki. Zamiast wyścigu o punkty Chwały gra jest pojedynkiem, w którym postaci walczą ze sobą i celem jest odebranie przeciwnikowi określonej liczby punktów życia. W grze jest także większa swoboda taktyki, nie wszystkie postaci muszą atakować.

Po trzecie, kolejnym krokiem było użycie świata znanego z fanom wielu komiksów, filmów itp.

 

Marvel Dice Masters: Avengers vs. X-Men

Wszystkie kości ze startera Marvel Dice Masters.

 

Starter zawiera elementy podstawowe potrzebne dla każdego z 2 graczy: 8 kości Pomocników ( Sidekick), a także 4 zestawy po 3 kości akcji wspólnych dostępnych do zakupu przez obu graczy wraz 10 kartami. W starterze znajduje się także zaczątek kolekcji superbohaterów. Dla każdej z 8 znanych postaci dostępne są 3 karty i 2 kości.

 

Marvel Dice Masters: Avengers vs. X-Men

Kobieta i trzech facetów w czerwonym.

Elementem podsycającym apetyt na więcej jest lista kontrolna wymieniająca karty dostępne w boosterach. Wynika z niej, że w MDM Avengers vs X-man dostępne jest ponad 30 rożnych kości postaci, bohaterów, złoczyńców i ekwipunku wraz z kartami: każda postać z „podstawki” ma w boosterach jeszcze jedną kartę, a pozostałe – po 3 karty.

Karty występują w 4 rzadkościach Common, Uncommon, Rare, Super-Rare. Kart z najwyższą rzadkością jest tylko 4, ale występują one bardzo rzadko i zdobycie kompletu może wymagać otwarcia kilkuset boosterów.

Marvel Dice Masters: Avengers vs. X-Men

Wszystkie postaci z podstawki mają po trzy karty w starterze i czwartą o rzadkości Uncommon w boosterach.

Tryby rozgrywki

W MDM dostępny jest tylko tryb pojedynku dwóch graczy.  Jest jednak kilka możliwości, w jaki gracze mogą dokonać doboru drużyny.
1. Przedefiniowana pierwsza gra – sugerowane w podręczniku ustawienie mające nauczyć podstaw zasad bez komplikowania rozgrywki zaawansowanymi zdolnościami,
2. Draft – gracze na przemian wybierają jakąś grupę kości i jedną z kart jej przypisaną, aż uzyskają ustaloną wielkość drużyny.
3. Tryb konstruowany – gracze przynoszą własną pule kości o ustalonej liczbie kości i kart. Tryb ten jest sugerowany, gdy gracze mają dostęp do większej puli kości niż starter.

W każdym z tych trybów jest także ustalona liczba (od 8 do 20) będącą początkową liczbą punktów życia obu graczy.

 

Obydwaj gracze zaczynają grę z 8 Pomocnikami.

Obydwaj gracze zaczynają grę z 8 Pomocnikami.

 

Rozgrywka

Gracz w swojej rundzie losuje z woreczka 4 kości ( ewentualnie dodając także kości ze swojej strefy przygotowania) i wykonuje nimi rzut. Potem gracz może raz przerzucić dowolną liczbę  tych kości. Następnie może wykorzystać wyrzucone kości w różnorodny sposób: jako postać do wystawienia, jako akcje lub jako energię do zakupu nowych kości.

Każda kość, na której wypadł symbol energii może być użyta do zapłacenia kosztu. Najlepsze w tym są kości pomocników, które posiadają tylko 1 ściankę z postacią i aż 5 ścianek z energią: 4 w każdym podstawowych typów: Fist, Bolt, Mask, Shield oraz ” ?” oznaczający dowolnie wybraną energię. W grze występują także ścianki z liczbą (energia bez typu).

Marvel Dice Masters: Avengers vs. X-Men

Human Torch na poziomie 3. Na dole widoczny poziom 1.

Gdy kość wypadła na ściankę z postacią, gracz może zapłacić jej koszt wystawienia (górny lewy róg) i wystawić postać do Strefy Aktywnej (aktywować postać) . Postaci mogą być na 3 poziomach różniących się kosztem, Atakiem (górny prawy róg) i Obroną (dolny lewy róg).  Ścianki kości mogą posiadać w dolnym lewym rogu gwiazdki oznaczające,  że dana ścianka ma dodatkowe opisane na karcie własności. Gracz wystawia postać na poziomie, który wypadł.  Są  jednak w grze efekty, które pozwalają manipulować poziomem już wystawionych postaci.

Kości akcji, które wypadły na ściankę z symbolem akcji mogą być wykorzystane do końca tury gracza (podczas fazy głównej lub podczas ataku).

Karty akcji postawowych wraz koścmi i pomocniczymi kartami służymi do przypisania kolorów kosci do kart akcji.

Kości akcji podstawowych wraz kartami akcji i pomocniczymi kartami służącymi do przypisania kolorów kości do kart akcji.

Kluczową możliwością w grze jest możliwość kupienia/rekrutowania nowych kości. W tym celu trzeba zapłacić koszt podany na karcie związanej z kością. W dodatku, jeśli koszt ma w tle ikonę energii, oznacza to „wymaganą energię” (przynajmniej jeden punkt energii użyty do kupna musi być tego typu, co wymagana). Gracz może kupić dowolną kość ze swojej drużyny lub jedną z 4 wspólnych kości akcji podstawowych.

Walka

Po fazie głównej gracz decyduje, czy i które ze swoich postaci wystawić do ataku.

Następnie obrońca może wyznaczyć postaci, które będą bronić blokując atakujących.

Kości nie zablokowane zadają obrażenie przeciwnikowi, a potem zostają wysłane do kości zużytych. To jest główny sposób zadawania obrażeń przeciwnikowi. Gdy obrażenie zadane w walce i zdolnościami kart zredukują poziom życia przeciwnika do zera, gracz wygrywa.

Kości zablokowane biorą udział w walce z blokującymi je postaciami i jeśli nie zostaną znokautowane przez obrażenia równe przynajmniej swojej obronie wracają do strefy aktywnej.

Kości obu stron znokautowane podczas walki ( i w inny sposób) idą do strefy przygotowania swoich właścicieli i tym samym zasila pulę kości rzucanych przez gracza w kolejnej rundzie. To jest jedna z najciekawszych mechanik wprowadzonych do systemu walki i pozwala graczowi na odbicie się po ciężkiej walce i  na odbudowę obrony lub nagły kontratak.

Tutoralowa mata do gry pokazuje obieg kości w grze. Maty do gry są niemal niezbędne do gry dla obu graczy. Niestety ta w instrukcji jest tylko jedna i jest nie da się na niej grać

Tutorialowa mata do gry pokazuje obieg kości w grze. Maty do gry są niemal niezbędne do gry dla obu graczy. Niestety, ta w instrukcji jest tylko jedna i praktycznie nie da się na niej grać.

Walka w wielu aspektach przypomina system walki z Magic: the Gathering – nie jest może, aż tak skomplikowany, ale jest bogaty taktycznie.  Ciekawe taktyczne decyzje w tej grze to między innymi:

  • to czy i kiedy pozostawić kości aktywne nie atakując nimi.
  • kiedy i jak blokować,
  • kiedy i jak użyć Akcji ze swoich kości,
  •  czy i kiedy użyć energii w zdolnościach globalnych (dostępnych na kartach swoich, wspólnych i przeciwnika),
  •  jakie kości kupić wiedząc, że pewne kości kupił przeciwnik.
Marvel Dice Masters: Avengers vs. X-Men

Sytuacja po zakończeniu partii. Hulk i  dwaj Spidermeni zakończyli nierówną walkę 🙂 Gra rozegrana na matach wydrukowanych z pliku dostępnego na Board Game Geek.

Podsumowanie

Marvel Dice Masters Starter Set jest tanią zabawką, tanio wykonaną i pozwalająca mieć trochę zabawy przez pewien czas. Bardziej niż samodzielną grę należy ten zestaw traktować jako wersje demo – zawiera bowiem tylko około 30% pełnego systemu. Jedni graczom tak porcja wystarczy, innym gra znudzi się wcześniej, część graczy będzie kontynuować zakupy systemu. Niska cena boosterów pozwala także na wejście do gry młodszym graczom – przeszkodą w Polsce może być jednak brak lokalizacji gry.

Mówiąc  wprost: system Dice Masters  (jak większość gier kolekcjonerskich) jest pomyślany jako marketingowa pułapka  na miłośników gier i czytelników komiksów. Podobno twórcy Magic the Gathering początkowo zakładali, że gracze nie będą kupować kart w takiej ilości, żeby mieć komplety kart rzadkich – no cóż mylili się … na swoją korzyść.

Całość gry (poza woreczkami i pomocnikami)

Całość zawartości startera (poza woreczkami i pomocnikami).

Plusy

  • starter dwóm osobom pozwala na grę i „posmakowanie” systemu,
  •  znakomite połączenie dobrej mechaniki, popularnej licencji z przystępnością zasad i taktyczna rozgrywką ,
  • niska  cena jak za „kompletną” grę,
  •  pomimo długiej listy wad poniżej gra jest dobra.

Minusy

  •   bardzo wysoka cena gdy rozważyć cenę kompletnej kolekcji kości, jeszcze wyższa cena kompletu kart,
  •   niektóre zdolności kart do dobrego działania wymagają wielu sztuk tej samej kości, niestety, w starterze są tylko po 2 sztuki,
  •   wymaga dokupienia kilkudziesięciu boosterów żeby móc zagrać na 20 kości na osobę,
  •   nie wszystkie kości są starannie wykonane,
  •   wygodne granie wymaga wydrukowania lub zakupu maty do gry dla każdego gracza,
  •   woreczki na kości bardzo tanie i mogą wymagać wymiany przy intensywnym graniu
  •   pudełko od startera jest nietrwałe i nie nadaje się do przechowywanie większej kolekcji kości i kart,
  •   wynik rozgrywki mocno zależy od szczęścia, są gry że nawet przy najlepszych staraniach nie da się wygrać z pechem…
  • wszystkie karty powiązane z jedną postacią używają tylko jednej ilustracji,
  •   brakuje tego „VS” z nazwy. Przynależność jednostki nie jest prawie w ogóle wykorzystywana przez efekty z gry.

Ocena

Poniższe oceny dotyczą podstawki jako samodzielnej gry. Nie ulega wątpliwości, że po zakupie boosterów grywalność gry rośnie znacząco. Być może w przyszłości opublikuję opinię, czy da się dobrze pobawić się starterem i niewielkim stosikiem boosterów.

Ocena ogółem (starter)

Ocena ogólna 4/6

4/6

Grafika/Jakość Komponentów (starter)

Grafika/Jakość 3,5/6

3,5/6
 W tym woreczki na kości i pudełko 2/6

Grywalność (starter)

Grywalność 4/6

4/6

Profil gry na Board Game Geek

Komentarze 2

  1. Dzięki za opis gry… Sam zastanawiałem się nad zakupem tej właśnie gry… Zmartwiło mnie jednak otwarcie całego big packa bosterów przez kolege z GildiaTV i tam nie znalazł karty super rar…. Przekonałeś mnoe jednak do zakupu…

    • @Planszówki Bez zdradzania wielkich tajemnic… Tekst powstał po zagraniu na samym starterze. W tym tygodniu dostałem 20 boosterków i spróbuje pobawić się to dośc jednak mała pulą kości – w dalszym ciągu jest to mniej kości niż w quarriors.
      Super Rary mozna sproksować – bierzerz commona to tej postaci( których na pewno bedziesz miał na pęczki) i poprawiasz mazakiem lub naklejką – nikt nie powinie mieć nic przeciwko, jesli nie bedziesz grać na OFICJALNYM turnieju.
      Jeśli będą OFICJALNE turnieje w Polsce…

Dodaj komentarz