• RECENZJE/REVIEWS

  • WYWIADY/INTERVIEWS

Wieści z kraju i ze świata #25

Zapraszamy do przeglądu wieści z kraju i ze świata.

WSTĘPNIAK

Wakacje dopadły również naszą stronę, ale i w te upalne dni nie rezygnujemy z dalszych publikacji.

NEWSY

Wyprzedaż w REBELU!

Ruszyła wakacyjna, lipcowa promocja cenowa w sklepie REBEL.pl – po raz pierwszy w historii wielki baner przysłonił pół strony 🙂 A kupić można m.in. Nations PL za 125 zł – czyżby czyszczenie magazynu przed dodrukiem i wydaniem dodatku?

Nautilus Industries z premierą

Wydawnictwo Lamp Light Games zapowiedziało limitowaną liczbę kopii swojej gry z dostępem na konwencie Gen Con 2015. Na imprezę zabiera się Portal Games – ciekawe czy Ignacy Trzewiczek będzie miał okazję zagrać w ten tytuł? Reszta może poczytać o grze na naszym blogu.

Treflowe nowości

Hanafunda

Hanafuda to tradycyjne japońskie karty do gry. Inspiracją do ich stworzenia były karty przywiezione w XVI wieku do Kraju Kwitnącej Wiśni przez… Portugalczyków.

Struktura Hanafudy zupełnie nie przypomina europejskich talli, nie występują w niej liczby ani oznaczenia takie jak serce, karo, trefl czy pik. To piękna, kunsztownie i elegancko wykonana gra, opierająca się na innej symbolice – 48 kart Hanafudy odwzorowuje 12 kalendarzowych miesięcy. Każdemu z nich przyporządkowany jest obraz kwiatu (dosłowne tłumaczenie nazwy to „karty kwiatów”).

Karty do gry Hanafuda ukażą się w sierpniu nakładem firmy Trefl.

Ciekawostki:

Nazwa Hanafuda jest kalamburem. Może znaczyć „karty kwiatów” lub też „karty nosa” (fonetycznie hana to po japońsku kwiat lub nos). Etymologia związana jest z procedurą nabywania nielegalnego towaru: przez pewien czas karty były zabronione przez rząd, można było wejść do sklepu sprzedającego karty „spod lady” i dotknąć swego nosa, aby wskazać, jaki produkt interesował nabywcę. W ten sposób tłumaczy się również często spotykany na taliach motyw goblinów Tengu, które w japońskiej kulturze posiadają bardzo długie nosy.

***

W XVI wieku portugalscy marynarze odkryli Archipelag Japoński. Kraj Kwitnącej Wiśni stał się szybko popularnym celem wypraw kupieckich. Dla zabicia czasu marynarze grali w karty. W ten sposób talia dotarła do Japonii, gdzie wzbudziła zainteresowanie miejscowej ludności.

***

Według historyków to święty Franciszek Ksawery zaprezentował Japończykom hiszpańską grę hombre w 1549 roku. Karty nazwano karuta (od portugalskiego słowa carta).

***

Szogunat w XVI wieku zakazał gry w karty, uznając je za rozrywkę niebezpieczną, nabierającą znamion hazardu. Na wiele sposobów próbowano obejść prawo np. zmieniano wygląd kart, dodając symbole utrzymane w estetyce chińskiej i japońskiej (chińscy wojownicy, broń, zbroje, smoki). Przez następne dwa wieki trwała „zabawa w kotka i myszkę”: władze zabraniały używania kolejnych wersji kart, a niestrudzona społeczność szulerska wciąż wymyślała nowe wzory. Wraz z otwarciem się Japonii na kulturę zachodnią, zrozumiano, że walka z kartami nie ma większego sensu i w 1868 roku zdjęto zakaz ich używania. Hanafuda odzyskała popularność.

***

Talią Hanafuda można grać w wiele różnych gier.

***

W 1889 roku ruszyła legalna produkcja pierwszych talii Hanafudy. Inicjatywę wykazała firma Nintendo – ta sama, która wiele lat później stała się potentatem w branży gier wideo.Także i dzisiaj Nintendo zajmuje się produkcją talii Hanafudy, często wydając edycje specjalne, jak np. talię popkulturową z postaciami ze swoich gier czy bohaterami z filmów animowanych Disneya.

***

Na początku XX wieku Hanafuda zaczęła zyskiwać na popularności, co zawdzięcza w dużej mierze mafii japońskiej, Yakuzie, której członkowie tatuowali sobie ciała wzorami z talii, a samą grę wykorzystywali do uprawiania hazardu. Nazwa „Yakuza” wywodzi się zresztą z Hanafudy. Ya-ku-za (osiem-dziewięć-trzy) w Oicho-Kabu, grze przypominającej europejski bakarat, to najgorszy układ na ręce. Obecnie tradycja gry talią Hanafudy jest kultywowana nie tylko w Japonii, ale również w Południowej Korei i na Hawajach, gdzie powstały odrębne gry oparte o klasyczną talię.

ranczo party okładka

Rancho Party

Klucz do sukcesu… czerwony balonik! Poznajcie „Ranczo Party”

 Przyjęcie urodzinowe tuż tuż. Przygotowania trwają. Rozbawione zwierzaki udają się w odwiedziny do psa Pikusia. Zapowiada się świetna zabawa tylko… czy ktoś zabrał czerwone baloniki?

„Ranczo Party” to wesoła układanka taktyczna.

 Zadaniem graczy jest skompletowanie kolumn i wierszy kart z wizerunkami gości. „Ranczo Party” jest idealną grą rodzinną. Szybkie tempo rozgrywki i zabawne podobizny opierzonych lub czterokopytnych zwierzaków gwarantują poprawę humoru, a wygodne, małe ale solidne, kieszonkowe pudełeczko z kartami i żetonami można ze sobą wszędzie zabrać. Nie zajmie dużo miejsca w torebce czy plecaku, a z pewnością umili czas.

 Gra powstała z myślą o dzieciach, które skończyły 8 lat i starszych. Można ją także pokazać młodszym dzieciom (od 5 lat) – układanie kart to bezstresowy, miły sposób nauki. Pomaga maluchom utrwalić sobie wygląd cyfr i ich kolejność.

ranczo party_elementy

 Tytuł: Ranczo Party

Autor gry: Sylvie Barc

Ilustracje: Teresa Zalewska-Hoya (hoyateresa.pl)

Polskie wydanie: Fabryka Kart Trefl-Kraków

Seria: Trefl Joker Line

Wiek graczy: 8+

Liczba graczy: 2-4

Czas trwania jednej rozgrywki: 10 minut

Więcej informacji o tym co nowego w serii Trefl Joker Line na Facebooku.

Rzymianie do domu

„Rzymianie do domu!” Mur Hadriana oblężony.

Cesarz rozkazuje zbudować MUR

Niezwykłą decyzją cesarza Hadriana Brytania zostaje podzielona na dwie części. Przez całą szerokość wyspy, od Morza Północnego do Irlandzkiego, ciągnie się tzw. Mur Hadriana. Długość 117 km, wysokość około 4,5 metra, szerokość 3 metry. Co 1,5 kilometra fort, co 500 metrów wieża strażnicza. Budowa trwała kilka lat (121-129 n.e.), zużyto 18 milionów specjalnie ciosanych kamieni. Spektakularne budownicze przedsięwzięcie miało m.in. pomóc w obronie północnej granicy Cesarstwa Rzymskiego. Mur był realną przeszkodą, a także demonstracją siły wobec rdzennych mieszkańców wyspy.

Rzymianie kontra barbarzyńcy

Z jednej strony rzymskie wojska, z drugiej wojownicze plemiona. Ta historia wciąż inspiruje. Nawet słynny mur z serii „Pieśń Lodu i Ognia” George’a R. R. Martina miał swój pierwowzór w Murze Hadriana. W jego cieniu rozgrywa się akcja filmów „Dziewiąty Legion”, „Centurion” i niezapomniany „Król Artur” z 2004 roku z Clivem Owenem i Keirą Knightley.

Do ataku! Czas na grę

Eric B.Vogel również sięga po elementy z historii Wielkiej Brytanii – w grze karcianej „Rzymianie do domu” proponuje graczom wcielenie się w kaledońskich wodzów i odesłanie najeźdźców tam skąd przybyli.

Catan Big Game

Po raz kolejny będzie okazja zagrać w superwersję Catanu. Tym razem terminy to:

How do you play Catan with an entire hall full of Catan fans? You have them play either many small, individual games or ‚Catan – The Big Game.’

alt

In the Big Game, any number of players play together on a long game map specially developed for this scenario. Each round, the moderator’s dice roll determines the resource income for all players, after which the players trade and build until one player has reached 25 victory points. Catan – The Big Game thus provides a unique experience in a great atmosphere.


In 2005, the first Big Game ever took place in Chemnitz, Germany. 816 people participated – a world record!

The record wasn’t surpassed until 2013: during Gen Con in Indianapolis, USA, 922 Catan enthusiasts participated in the Big Game. After turn 48, Brendon Harbor from Indianapolis came out on top. For this successful event, Mayfair Games was honored by Guinness World Records. A Guinness representative arrived from New York, to watch the event and subsequently present Larry Roznai, Mayfair’s president, with the official certificate of having successfully set the world record for „the most people playing
Settlers of Catan simultaneously.”

Coś dla fanów Jane Austen

Wszyscy fani wspaniałych historii angielskiej pisarki będą wniebowzięci. Pisaliśmy niegdyś o zbiórce funduszy na wydanie Marrying Mr. Darcy na platformie Kickstarter. Oto trwa nowa kampania i możemy dołożyć swoją cegiełkę do dodatku the Emma Expansion.

The Emma Expansion includes 6 new Heroine Cards, 5 new suitor cards, and 60 new event cards all inspired by Jane Austen’s „Emma.” Just replace your Marrying Mr. Darcy Heroine, Suitor, and Event cards with the new Emma Expansion and you are all set to play! You’ll enjoy new Emma-appropriate activities such as Blunders, Interference, Gossip, and Revelations. Additionally, each new playable Heroine features a new „lady power” for variation in gameplay every time!

Nowości z NSKN Games

Exodus: Edge of Extinction

NSKN Games is proud to announce that Exodus: Edge of Extinction – the first expansion for Exodus: Proxima Centauri – will be officially released in North America at Gen Con 2015. The game will make its European debut at Spiel ’15 Essen in Germany and is expected to reach hobby retailers worldwide by November 2015.

Exodus: Edge of Extinction expands each faction in Exodus: Proxima Centauri, bringing asymmetric powers, a new array of unique technologies and new game play options, making an epic empire building game even more immersive.

Mistfall

NSKN Games is also happy to announce Mistfall will make its debut at Spiel ’15 Essen. Funded via Kickstarter and delivered almost two months before deadline, Mistfall will be available in German, Italian, Spanish, as well as in English.

Mistfall is a fully cooperative adventure game set in a fantasy world of mystery, eldritch powers and high adventure. With decks of equipment and power cards, players embark on a dangerous journey through a set of monster-ridden locations. Each hero comes with a pool of advanced abilities that can be added to their basic deck during the game to customize and expand their powers. A variable board setup, randomized encounters and enemies and a simple but robust monster AI make Mistfall a varied and challenging experience.

Progress: Evolution of Technology

Finally, we’d like to share another piece of great news. Progress: Evolution of Technology has recently been awarded Spiele Hit für Experten – an Austrian Games Award in the Game Hit for Experts category. We are very happy and proud, but we are also grateful to all our fans (and the game’s original backers!) for support, for being vocal about how fun Progress is, and for simply being our there. Thanks! This makes us ready to work even harder to make great games for you.

Nowy dodatek do Darkest Night

Victory Point Games ogłosiło już 4 dodatek do swojego największego hitu.

In Tales of Old, the fourth expansion to Jeremy Lennert’s Darkest Night, sends your heroes racing across the kingdom to unravel the mysteries of the holy relics’ resting places.

Instead of searching for keys, you now draw Mystery cards that reveal how to obtain clues to the relic’s location, and perhaps some other rewards. These mysteries may lead you to explore the depths of ancient catacombs teeming with traps, or encounter an antique trader willing to part with old scrolls for the right price.

Gather your knowledge, courage, and strength as you uncover the kingdom’s secrets in the hopes of vanquishing darkness once and for all…

 Res Publica od Reinera Knizi powraca!

Nowa gra ze stajni Mage Company na Kickstarterze już pod koniec lipca 2015 roku.

Res Publica returns with a revised version: Res Publica:2230AD and this time ravels in future, where races migrate through Space searching for new areas in which to settle. Intensive trading brings together strong Races, encourages new settlements and promotes the development of civilization.

Each turn is divided in three different phases: Trade, Display and Draw cards. Each player at his turn can make a trade offer and each player in turn responds in kind. Using the cards through trading and drawing players work to acquire five identical race cards in order to build a Space Station (which increases the number of cards you can draw each turn) or five identical technology cards in order to build a City (which gives Victory Points).

 Aside the set collection and trading mechanics, you will discover some extra cards in the game. New buildings with different abilities that either allow you to build a City displaying four technology cards, or give you extra Victory Points. At the end of the game, players total the points collected and the highest score wins.

Lugu już w sklepach!

Modiphius Entertainment publikuje niezwykłą grę karcianą Lugu.

Modiphius Entertainment has signed up Ben Miles’ card game LUGU in which three or more players of all ages use card decks of abstract images to create a story together, while still competing for the highest score. It combines the fun and creativity of Dixit with the freedom and originality of Rory’s Story Cubes.

LUGU was originally self-published by Ben who has always enjoyed creative games, “I like games that allow players to create stories such as Stupid Duel, Dixit, Snake Oil and Braggart. I found that within my game groups, we often carried the story on from one play to the next, so over the course of an evening we would have created a complete story together. I wanted to incorporate this idea into a game, but in a way that was abstract enough to enable players to be as creative as possible, while still allowing players to compete against each other.

Ben has found that LUGU brings out the creativity in all kinds of players: “One time, I was playing LUGU with a group of non-gamers. One particular person was not very keen on games and also felt that they were not very creative. They were slightly shy and didn’t have the confidence to join in with the game, so they decided to sit out and watch. During the first round of the story, I could see this person’s eyes light up and asked if they wanted to join in with the rest of the game. They did, and the characters, events and adventures that came out of this player’s mind were some of the most ingenious and hilarious I have ever heard!”

This portable and highly-replayable game includes 6 decks of 22 cards featuring original abstract artwork, which the players use as inspiration to create a unique story together. In each round, the storyteller uses 4 randomly selected cards to create their part of the story, while the other players attempt to correctly match the storyteller’s cards with cards from their own decks. Each player takes a turn as the storyteller, building onto the story from the previous player, resulting in a different collaborative adventure every game.

CGI1

Casual Game Insider po raz 4-ty!

Na platformie Kickstarter trwa zbiórka pieniędzy na wydawanie już 4 roku z rzędu magazynu o planszówkach – Casual Game Insider.

During our first 3 years of producing Casual Game Insider, we have spread our magazine far and wide. We have also continually learned what to do and what not to do to create a great magazine – as our readers can attest, we have gotten better and better at what we do!

But we always depend on our subscribers and sponsors to ensure we have the funding to continue to serve the needs of casual gamers everywhere. With your help, we are excited and ready to continue to our 4th year – choose a reward level to help us continue the revolution!

Jedna odpowiedź

  1. Wreszcie, choć niektóre „nowości” już jakby mniej nowe 🙂

Dodaj komentarz